چای خارجی در فنجان‌ بریتانیایی‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۴۹:۲۲
کد خبر: ۱۱۷۸۹۷
چای خارجی در فنجان‌ بریتانیایی‌ها

گروه گوناگون|

براساس بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، نوشیدن چای در بریتانیا از قرن 18میلادی مرسوم شده و تا امروز به عنوان یکی از آداب غذایی در این کشور شناخته می‌شود. بر این اساس پس از ترکیه و ایرلند، مردم بریتانیا بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای در جهان به ‌شمار می‌روند. طبق آمار منتشر شده حدود 84 درصد از جمعیت 65 میلیونی بریتانیا به‌ صورت روزانه از چای و دمنوش‌های گیاهی استفاده می‌کنند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، بیشترین تولیدکنندگان چای در جهان، کشورهای جهان سوم هستند.این درحالی است که بریتانیا با در اختیار داشتن شرکت‌های بزرگ‌ و چند ملیتی چای توانسته سهم قابل ‌توجهی از تجارت جهانی این محصول را در اختیار داشته باشد.

در میان صادرکنندگان چای در جهان، کنیا با در اختیار داشتن بیش از 100هزار هکتار زمین برای تولید چای سیاه به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته می‌شود. آن طور که گفته شده حدود 17تا 20درصد از درآمد کل صادرات در کنیا مربوط به صادرات چای بوده که در سال‌های اخیر نیز رشد قابل ‌توجهی داشته است. همانطور که گفته شد، بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای سیاه در جهان است.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، بریتانیا بیشترین حجم چای مصرفی خود را از کنیا وارد می‌کند. همان طور که گفته شده در سال بیش از 62 هزار تن چای سیاه از کنیا به بریتانیا صادر شده است. گفته شده که کنیا با تمرکز بر نوآوری و تحقیق و توسعه در صنعت به دنبال حفظ رقابت است. همچنین کنیا در نظر دارد تا در توسعه انواع گونه‌های جدید پیشرو شود.کنیا برای اینکه در گردونه رقابت بازار چای باقی بماند، نوآوری‌هایی در توسعه صنعت تولید خود انجام داده است. این کشور موفق به تولید انواع و اقسام چای در شرایط آب و هوایی خود شده که از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند. پس از این کشور، هند دومین صادرکننده چای سیاه به بریتانیا معرفی شده است. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، تولید سالانه چای در هند بیش از 900هزار تن بوده که در این میان سهم چای وارداتی از هند به بریتانیا حدود 17هزار تن اعلام شده است. آن طور که گفته شده علاوه بر اینکه بیش از یک‌ میلیارد نفر از مردم هند، چای را نوشیدنی اصلی خود می‌دانند، بخش قابل ‌توجهی از چای تولید ‌شده در این کشور نیز صادر می‌شود.در سال 2017 مالاوی نیز با بیش از 11هزار صادرات چای به بریتانیا به یکی از مهم‌ترین تامین‌کننده‌های چای سیاه برای بریتانیایی‌ها تبدیل شد. آن طور که در ادامه گزارش گفته شده، هلند، سوییس، تانزانیا و لهستان نیز در میان صادرکنندگان اصلی چای سیاه به بریتانیا قرار داشته و سهم صادرات چای هر کدام بیش از 3هزار تن در سال 2017 اعلام شده است.همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، تانزانیا در میان بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده چای قرار دارد. لهستان نیز از کشورهایی است که علاوه بر حجم بالای تولید چای در جهان یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول نیز شناخته می‌شود.

طبق آمار منتشر شده، سرانه مصرف چای در لهستان 2کیلوگرم در سال است. رواندا، زیمبابوه و اندونزی نیز از دیگر کشورهایی هستند که مهم‌ترین تامین‌کننده چای بریتانیا شناخته می‌شوند. طبق آمار ارائه شده در سال 2017 حدود 1.5تا 2تن چای از هر کدام از این کشورها به بریتانیا صادر شده است.

آن طور که در این گزارش گفته شده، مردم اندونزی در سده 1700میلادی، کشت چای را آغاز کردند؛ فعالیتی که برای نخستین ‌بار توسط استعمارگران هلندی وارد اندونزی شد. پس از آن همزمان با اینکه چای به‌ یکی از نوشیدنی‌های اصلی مردم اندونزی تبدیل شد، این کشور موفق به تولید انبوه و صادرات این محصول شد. تمرکز اصلی اندونزی بر تولید چای سیاه است البته مقدار کمی چای سبز نیز در این کشور تولید می‌شود. علاوه بر این بیشتر مردم دنیا با چای اندونزی آشنا نیستند چراکه عمده تولیدات این کشور به صورت چای‌های ترکیبی به بازار عرضه می‌شود. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که تجارت چای پس از تولید، سیستم‌های مافیایی بزرگی در جهان دارد و در انحصار چند شرکت فراملیتی بوده که تعدادی از آنها به انگلستان تعلق دارند.

 

ارسال نظر