قاتلان همراه امریکایی‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۸۱۲
قاتلان همراه امریکایی‌ها

گروه گوناگون   

 در 14 فوریه 2018 فردی با اقدام به تیراندازی در محوطه ساختمان یک دبیرستان در فلوریدا باعث کشته شدن 18 نفر شد. طبق آنچه تاکنون در مورد تیراندازی‌های مرگبار در مدارس امریکا گفته شده، این نخستین حادثه تیراندازی در امریکا نبوده و با توجه به آزادی حمل سلاح در این کشور آخرین حادثه نیز نخواهد بود.

به ‌دنبال حوادث تیراندازی مرگبار در مدارس امریکا، در روزهای اخیر صدها نفر از معترضان در ایالت فلوریدا تظاهرات کرده و خواستار اصلاح قوانین مالکیت اسلحه شدند. همچنین گفته شده که پس از آخرین حادثه تیراندازی در مدرسه‌یی در فلوریدا و تقویت مساله ضرورت تشدید کنترل خرید و فروش و حمل سلاح‌‌های گرم در امریکا، فشار‌ها بر صنعت اسلحه‌سازی این کشور تشدید شده است.

بر این اساس چند شرکت امریکایی تاکنون انجمن ملی سلاح امریکا را تحریم کرده و همزمان کارزارهایی برای تحریم شرکت‌هایی که از بایکوت انجمن سلاح خودداری کرده‌اند، در حال گسترش است. آن طور که گفته شده، به ‌دنبال فشارهای اخیر برای اصلاح قوانین مالکیت اسلحه، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا ایده مسلح کردن معلمان در مدارس و همچنین محدودیت سنی برای خرید اسلحه را مطرح کرد.

بر اساس بررسی‌های صورت‌ گرفته مجموع تلفات حوادث تیراندازی در امریکا از سال 2014 تا پایان 2017 حدود 57 هزار نفر بوده است. در این میان بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها در سال 2014، مرگ و میر به وسیله اسلحه عامل شماره یک در قتل و خودکشی در امریکا بوده است؛ به‌طوری که در این سال میانگین مرگ و میر با استفاده از اسلحه گرم در یک‌سال 33هزار مورد اعلام شده است. همچنین شمار تلفات تیراندازی‌های مرگبار در امریکا تنها در سال 2017 حدود 17 هزار نفر اعلام شده که بر این اساس سال گذشته میلادی مرگبارترین سال برای امریکایی‌ها در زمینه کشتارهای جمعی و استفاده از سلاح گرم بوده است. آن طور که در گزارش‌ها گفته شده، در 5 سال اخیر هر سال به‌طور متوسط حدود 9 هزار نفر با سلاح گرم در این کشور کشته شده‌اند که این رقم 10برابر کشوری مانند کانادا بوده است. طبق آمار در بررسی 358 مورد کشتار جمعی اعلام شده که بیش از 70درصد از این کشتارها با سلاح گرم بوده که این موضوع در تاریخ امریکا بی‌سابقه است. همان‌طور که گفته شد، شمار کشته‌شدگان با اسلحه در امریکا در سال‌های 2014 تا 2017، حدود 57 هزار نفر بوده که در این میان طبق آمار منتشر شده، نزدیک به 3هزار کودک زیر 12سال در میان کشته‌شدگان این حوادث بوده‌اند.

آن طور که در ادامه این گزارش گفته شده، دولت امریکا تعریف مشخصی از تیراندازی جمعی ارائه نکرده است. طبق گزارش سال 2013 بخش تحقیقاتی کنگره امریکا تیراندازی‌های جمعی را آن دسته از حوادث تیراندازی اعلام کرد که در آن عاملان تیراندازی قربانیان خود را به‌طور تصادفی انتخاب کنند و باعث کشته شدن 4نفر یا بیشتر شوند. طبق این تعریف اگر افرادی که هدف قرار گرفته‌اند تنها زخمی شوند (و کشته نشوند)، حادثه تیراندازی جمعی تلقی نمی‌شود. طبق این تعریف در این گزارش شمار حوادث تیراندازی‌های جمعی در امریکا از سال 2014 تا 2017، حدود یک‌هزار و 333 مورد اعلام شده است. در این میان شمار حوادث تیراندازی‌ جمعی در سال 2018 حدود 30مورد گزارش شده است. همچنین گفته شده که کشتارهای جمعی با استفاده از اسلحه در مدارس امریکا از سال 2014 تا 2017 حدود 8 مورد گزارش شده است.

شمار تلفات ناشی از حملات مسلحانه در امریکا در حالی اعلام شده که به گفته بسیاری از رسانه‌ها، قدرت بالای لابی اسلحه در امریکا و نفوذ گسترده آن بر سیاستمداران امریکایی را مانعی برای تشدید قانون حمل سلاح در این کشور حتی بعد از کشتارهای گسترده دانستند.

 

ارسال نظر