خودروهای امریکایی در مسیر کاهش کسری تراز تجاری

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۳۰
خودروهای امریکایی در مسیر کاهش کسری تراز تجاری

گروه گوناگون|

در اکتبر 2017، گزارش‌هایی از کاهش کسری تراز تجاری چین با امریکا منتشر شد. طبق این گزارش‌ها، با ورود دونالد ترامپ به پکن و قرار گرفتن موضوعات تجاری در دستور کار او، مقامات چینی اعلام کردند کسری تراز تجاری چین با امریکا در ماه اکتبر کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که دونالد ترامپ نیز در آغاز سال 2018، در یک تماس تلفنی با همتای چینی خود «شی جین پینگ» با انتقاد از روابط تجاری دو کشور، کسری تراز تجاری امریکا با چین را «غیرقابل تحمل» دانست. آن‌طور که گفته شده، دولت امریکا در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای کاهش تراز تجاری با چین صورت داده، با این‌حال طبق گزارش‌ها، همچنان این کسری بودجه بازرگانی به نفع چین بوده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، کسری تراز تجاری امریکا و چین در حالی بوده که در 15 سال اخیر صادرات خودروهای امریکایی به چین رشد قابل‌توجهی داشته است. براساس تازه‌ترین آمار ارائه شده، در سال 2017 بیش از 267 هزار دستگاه وسایل نقلیه و کامیون‌های سبک از امریکا به چین صادر شده است. این در حالی است که در سال 2017، یکی از مقامات بازرگانی چین پیش‌بینی کرده بود که امریکا بتواند با پیشی‌ گرفتن از اروپا به بزرگ‌ترین شریک تجاری چین تبدیل شود. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها آمده، اقتصاد چین از اواخر دهه 1970 رشد قابل‌توجهی پیدا کرد و توانست به یکی از اقتصادهای برتر جهان تبدیل شود. همچنین در سال‌های اخیر چینی‌ها توانستند با دستیابی به تولید قابل‌توجه خودرو، برای چندمین‌بار رتبه نخست تولید خودرو جهان را کسب کنند. همچنین گفته شده که حجم تولید در چین به حدی است که با فاصله قابل‌توجهی از امریکا در تولید خودرو قرار دارد. با این‌ حال امریکا، چین را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف خود برای صادرات خودرو می‌شناسد. طبق این گزارش، در سال 2004 تا 2009 حجم صادرات وسایل نقلیه و کامیون‌های سبک از امریکا به چین رقمی کمتر از 25هزار دستگاه بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، تولید خودرو در چین در سال 2010 شاهد افزایش چشمگیری بود، به‌طوری که تعداد خودروهای تولید شده در چین از کل تعداد خودروهای تولید شده در اتحادیه اروپا فراتر رفت. با این ‌حال، صادرات وسایل ‌نقلیه از امریکا با چین، با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بود. طبق این آمار، شمار وسایل نقلیه و کامیون‌های سبک امریکایی که به چین صادر شد، از مرز 5هزار دستگاه گذشته و حدود 10هزار خودرو اعلام شد. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، در این سال چین همچنان در صدر صادرات جهانی قرار داشت و امریکا و آلمان به ترتیب با ارزش صادراتی به ارزش یک‌هزار و 278میلیارد و یک‌هزار و 269 میلیارد دلار رتبه‌های دوم و سوم را به‌ خود اختصاص دادند. براساس این آمار، صادرات خودروهای امریکایی از سال 2010 به بعد با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شد. آن‌طور که گفته شده، شمار وسایل نقلیه و کامیون‌های سبک امریکا به چین در سال 2011 حدود 125 هزار دستگاه و در سال 2012 بیش از 150هزار دستگاه بود.

در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که امریکا، روابط و همکاری با چین را دلیلی بر ثبات و امنیت در آسیا و رشد اقتصادی خود می‌داند. همچنین رشد اقتصادی چشمگیر و بازار وسیع چین به‌عنوان اقتصاد بزرگ در حال ظهور، همواره مورد توجه امریکا بوده است. از طرفی، در سال‌های اخیر چین نیز با باور برتری فناوری امریکا در تلاش بود که روابط تجاری خود را با این کشور حفظ کند. به نظر می‌رسد این موضوع و تمایل دولت امریکا برای کاهش کسری تراز تجاری با چین از مهم‌ترین دلایلی بود که صادرات خودرو از امریکا به چین از سال 2010 با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شده و در سال 2013 بالاترین میزان افزایش را به ثبت رساند. طبق آمار منتشر شده، در سال 2013 شمار وسایل نقلیه و کامیون‌های سبکی که از امریکا به چین صادر شد، با افزایشی قابل‌توجه به 250هزار دستگاه رسید و در سال 2014 از مرز

300 هزار خودرو گذشت.

آن‌طور که در گزارش‌ها گفته شده، سال 2015 صادرات جهانی با نوسان‌ها و افزایش بی‌اعتمادی و کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو بود. از طرفی، کاهش قیمت‌ها و نوسان دلار نیز عاملی برای کاهش صادرات جهانی به‌ویژه کاهش صادرات کالاهای امریکایی شد. این موضوع بر بازار خودروهای امریکایی نیز بی‌تاثیر نبوده و باعث شد که صادرات وسایل نقلیه امریکایی به چین با کاهش روبه‌رو شود. در این سال، شمار خودروهای امریکایی که به چین صادر شد به

250 هزار دستگاه و در سال 2016 نیز به تعدادی کمتر از این رقم رسید. در این سال وزارت بازرگانی امریکا در بیانیه‌یی کسری تراز تجاری و کمتر بودن ارزش صادرات نسبت به واردات را در امریکا در 4 سال پیش از 2016، بی‌سابقه دانست.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ -باتوجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت او کاهش کسری تجاری امریکا بود- او و تیم مشاورانش مذاکرات مجددی درباره معاملات تجاری، ارتقای سیاست‌های خرید امریکا و مواجهه با چین انجام داده‌اند. آن‌طور که گفته شده، این تغییرات اقتصادی در آینده کسری تجاری امریکا را منقبض و کوچک کرده و مشاغل جدید ایجاد می‌کند و منجر به تقویت امنیت ملی خواهد شد. براساس این تغییرات، صادرات وسایل نقلیه امریکایی به چین در سال 2017 روند صعودی آغاز کرد و به بیش از

167 هزار خودرو رسید.

آن‌طور که در ادامه این گزارش گفته شده، به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، اگرچه تجارت چین با امریکا همزمان با دیدار ترامپ از پکن از جایگاه ویژه‌یی برای چینی‌ها قرار دارد، اما پیش‌بینی می‌شود کسری تراز تجاری امریکا با چین در سال جاری میلادی به تقریبا ۳۷۰ میلیارد دلار برسد.

 

 

ارسال نظر