مرور مستندهای «مهرداد اسکویی» در امریکا

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۵۶
مرور مستندهای «مهرداد اسکویی» در امریکا

آثار مهرداد اسکویی در مرکز جهانی آرشیو فیلم آنتولوژی امریکا مرور می‌شود.

مجموعه‌یی از آثار مهرداد اسکویی کارگردان سینمای مستند در مرکز بین‌المللی آرشیو فیلم آنتولوژی امریکا مرور می‌شود. مجله ویلج ویس در تاریخ ۲۲ فوریه درباره اسکویی، فیلمسازی وی و همچنین برنامه‌یی که در امریکا برگزار می‌شود، نوشته است: «مهرداد اسکویی در پانزده سالگی هنگامی که پدرش سه‌بار دچار ورشکستگی شد، تصمیم داشت خودش را غرق کند تا با توجه به شرایط اقتصادی خانواده به اصطلاح یک نان‌خور کمتر شده باشد، اما پیش از آنکه اقدام به خودکشی کند در عمق ساحل دریای خزر به ناگاه چیزی دید که تصمیمش را تغییر داد.

فیلم‌های مهرداد اسکویی تصویر جامعی از جهان‌بینی یک کارگردان را در موزه‌یی در امریکای‌شمالی به تصویر می‌کشند؛ سه‌گانه‌یی که به ویژه در زمره ضروری‌ترین فیلم‌هایی است که باید توسط همگان دیده شود.

«رویاهای دم صبح» جدیدترین و بلندترین ساخته اسکویی حول محور زندگی دختران نوجوانی می‌چرخد که در کانون اصلاح و تربیت تهران زندگی می‌کنند، دخترانی که اغلب در بستر خانوادگی‌شان آزار، فقر و اعتیاد را تجربه کرده‌اند، بعضی‌هایشان بچه دارند یا به جرم استعمال یا فروش مواد مخدر دستگیر شده‌اند اما در این مرکز همچون یک گروه اجتماعی متحد با هم درددل می‌کنند، تجربه‌های زیسته‌شان را به اشتراک می‌گذارند، بازی می‌کنند و می‌رقصند و در یک کلام زندگی می‌کنند. پیش از فیلم «رویاهای دم صبح»، اسکویی ۲ فیلم قبلی از این سه‌گانه را به نام‌های «همیشه برای آزادی دیر است» در سال ۲۰۰۷ و «آخرین روزهای زمستان» در سال ۲۰۱۱ را با محوریت پسران ساکن کانون اصلاح و تربیت کارگردانی کرده بود.

به گفته اسکویی، او حین ساخت فیلم «آخرین روزهای زمستان» بوده است که یک روز به‌طور اتفاقی با دیدن ۲دختر معصوم که به آنها دستبند زده شده بود در بخش دیگری از ساختمان کانون، توجهش به این گروه اجتماعی جلب می‌شود و ایده فیلمی با محتوای دختران ساکن در کانون به ذهنش می‌رسد.

 

ارسال نظر