رونمایی از نسخه ۴۰۰ ساله «جامع‌التواریخ»

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶۵۴
رونمایی از نسخه ۴۰۰ ساله «جامع‌التواریخ»

نسخه «جامع‌التواریخ» یا «تاریخ رشیدی» از آثار ارزشمند و کهن تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو برای نخستین‌بار نهم اسفند در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: این نسخه ارزشمند در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می‌شود و یکی از شاهکارهای جهان در حوزه تاریخ و جغرافیا بوده که ۴۳۵ سال پیش توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی یکی از مورخان بزرگ ایرانی تالیف شده است. این کتاب از نظر مطالب دست اول اهمیت دارد و تا زمان خود دراختیار هیچ فردی قرار داده نشده بود، همچنین از نظر صحت و دقت اصول تاریخ نیز بسیار ارزشمند است.

او افزود: این کتاب به نثری ساده و روشن نوشته شده و از شاهکار تاریخی جهان و نیز مهم‌ترین منبع برای تاریخ اقوام حکومت‌های ترک و مغول است. بیشتر مطلب کتاب «جامع‌التواریخ» به نثری عالمانه بیان شده و یکی از ویژگی‌های آن اهمیت دادن به منابع شفاهی بوده که بسیار قابل توجه است. او ادامه داد: نسخه «جامع‌التواریخ» کاخ گلستان در قطع سلطانی حجیم با کاغذ کشمیری بوده و با خط نستعلیق تحریر شده است. این نسخه دارای ۹۸ نگاره نقاشی آب‌ و رنگ کار نقاشان و طراحان هندی و ۲ سرلوح مذهب مرصع دارد و در پایین هر صفحه نام نقاش و طراح آن نوشته شده است.

کتاب جامع‌التواریخ برای نخستین‌بار نهم اسفند ساعت ۱۴ در موزه مردم‌شناسی کاخ گلستان به‌مدت ۱۰روز به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین از ۲ اثر بی‌نظیر و بی‌بدیل گنجینه نسخ خطی شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی رونمایی می‌شود. این نمایشگاه با همکاری موزه و کتابخانه کاخ گلستان، اداره ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، کمیته ملی یونسکو، موسسه پژوهشی میراث مکتوب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر