سرزمین‌های ارگانیک

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۹۸
سرزمین‌های ارگانیک

گروه گوناگون  با توجه به افزایش تولید محصولات ارگانیک در سطح دنیا، بازارهای محلی و منطقه‌یی نیز گسترش قابل ‌توجهی در سال‌های اخیر داشتند. طبق بررسی‌های صورت ‌گرفته، روند استقبال جهانی از کشاورزی ارگانیک بسیار افزایش داشته که می‌توان دلایل آن را افزایش نگرانی در مورد آلودگی منابع پایه، سلامت غذا، انسان و حیوانات و همچنین توجه بیشتر به ارزش‌های طبیعت دانست. آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، در کشورهای توسعه‌یافته، مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان حاضرند محصولات ارگانیک را با قیمتی 10 تا 40درصد بیشتر از محصولات غیرارگانیک خریداری کنند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده نیز رشد تقاضا با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو باشد.

طبق بسیاری از گزارش‌ها، ارزش بازار جهانی غذاهای ارگانیک از سال 2012 تاکنون بیش از 60میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین همان‌طور که گفته شد، شمار مراکز فروش محصولات غذایی ارگانیک در کشورهای توسعه‌یافته رشد قابل‌‌ توجهی داشته و بسیاری از سوپرمارکت‌ها شروع به فروش انواع محصولات ارگانیک کرده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، سرانه هزینه خرید محصولات ارگانیک در سوییس حدود 337دلار برآورد شده است. آن‌طور که گفته شده، سوییس یکی از بزرگ‌ترین بازارهای محصولات ارگانیک در اروپا به ‌شمار می‌رود. هزینه‌های مصرفی محصولات ارگانیک نیز در سال‌های اخیر در بالاترین میزان در میان سایر کشورها بوده است. آن طور که گفته شده، در چند سال گذشته دانمارکی‌ها دومین مصرف‌کننده محصولات ارگانیک در جهان هستند. بر اساس آمار منتشر شده سرانه هزینه مواد غذایی ارگانیک در دانمارک در سال 2016 حدود 279دلار برآورد شده است. همچنین گفته شده که به‌طور میانگین مصرف‌کنندگان سوئدی در سال 2016 حدود 242 دلار برای خرید محصولات ارگانیک هزینه می‌کنند.

این آمار در حالی اعلام شده که گفته می‌شود، تعادل نداشتن میان عرضه و تقاضا از ویژگی‌های اصلی صنعت محصولات ارگانیک در اروپاست. در بسیاری از کشورها در بخش‌هایی مانند لبنیات و گوشت قرمز، عرضه بیشتر از نیاز مصرف‌کننده است، در حالی که در دیگر بخش‌ها کمبود تولید مشاهده می‌شود، چرا که از ابتدا تولیدات ارگانیک بر پایه محصولات دامی (لبنیات و گوشت قرمز) بوده و گرایش به سمت محصولات زراعی کمتر بوده است. در ادامه این گزارش‌ سرانه هزینه محصولات ارگانیک در سال 2016 در امریکا حدود 146دلار و در آلمان 142 دلار اعلام شده است. آن طور که در گزارش‌ها گفته شده، بیشترین حجم بازار در اروپای غربی در اختیار آلمان است.

در بسیاری از گزارش‌ها بازار محصولات ارگانیک در فرانسه یکی از مهم‌ترین بازارها در جهان معرفی و سرانه هزینه خرید این محصولات در سال 2016، حدود 124دلار اعلام شده است. همچنین گفته شده به‌طور میانگین، مصرف‌کنندگان کانادایی در سال 2016 نزدیک به 106دلار برای خرید محصولات ارگانیک هزینه کردند که این مبلغ در میان مصرف‌کنندگان نروژی به 93دلار رسید. طبق این گزارش هلندی‌ها نیز در سال 2016 به‌طور متوسط حدود 85 دلار از درآمد خود و شهروندان بریتانیا نیز حدود 47دلار خود را به خرید محصولات ارگانیک اختصاص دادند. در میان کشورهای مورد بررسی سرانه خرید محصولات ارگانیک در چین و روسیه، کمتر از 5 دلار در سال 2016 اعلام شده و این در حالی است که چین بعد از ژاپن مهم‌ترین بازار محصولات ارگانیک در آسیا به ‌شمار می‌رود.

آن طور که در گزارش‌ها گفته شده، قیمت بالای محصولات ارگانیک از مهم‌ترین عواملی است که منجر به محدود شدن مصرف محصولات ارگانیک در کشورهاست. از طرفی دیگر سطح آگاهی از فواید محصولات ارگانیک نیز از دیگر مواردی است که در میزان رشد بازار محصولات غذایی ارگانیک تاثیرگذار است.

 

 

ارسال نظر