تقدم زندگی بر کار

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۱۹
تقدم زندگی بر کار

گروه گوناگون   امروزه یکی از دغدغه‌های بسیار مهم افراد شاغل و سازمان‌ها در سراسر جهان، تعادل بین ساعات کاری و استراحت است. در واقع، موفق‌ترین افراد شاغل، کسانی هستند که بتوانند بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنند. تقریبا اکثر افراد شاغل، علاوه بر موقعیت اجتماعی و کاری خود، مسوولیت‌های دیگری مانند نقش همسری، پدر، مادر و فرزندی دارند که حفظ تعادل میان این مسوولیت‌ها، چالش‌های بسیاری را در سراسر جهان ایجاد کرده است. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، در برخی کشورها، ساعات کار بیشتر از استاندارد بوده و این موضوع بر کیفیت زندگی افراد تاثیرگذار است. همچنین، گفته شده که نگرانی برای از دست دادن شغل، بسیاری افراد را وادار می‌کند تا ساعات طولانی‌تری را به کار اختصاص دهند. این موضوع علاوه بر فشارهای جسمی و روانی بر افراد، استرس‌های بسیاری را برای آنها به همراه دارد و درنهایت، تنش‌هایی به زندگی شخصی افراد اضافه می‌کند.

طبق یافته‌های اخیر سازمان همکاری‌های توسعه اقتصادی، افراد شاغل در هلند، از بالاترین میزان تعادل میان کار و زندگی برخوردار هستند. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، مردم هلند با خونسردی و آرامش به کار می‌پردازند و در ساعات کاری خود زیاده‌روی نمی‌کنند. همچنین گفته شده که بیش از نیمی از جمعیت شاغل در این کشور، به‌صورت نیمه‌وقت کار می‌کنند. به‌علاوه از آنجا که میزان ثروت و دارایی این کشور زیاد است، هلندی‌ها برای داشتن زندگی بهتر، نیاز به دو شغل ندارند. طبق این گزارش، هلند با کسب نمره 9.3 از نمره کل 10، نخستین کشوری است که بالاترین میزان تعادل میان کار و زندگی را دارد. در این کشور، نه‌تنها افراد شاغل در مقایسه با سایر کشورها ساعات کمتری کار می‌کنند، بلکه بیشتر از سایرین به ورزش و فعالیت می‌پردازند.

براساس این گزارش، دانمارک نیز دومین کشوری است که افراد شاغل بالاترین میزان تعادل میان کار و زندگی را دارند. این کشور نه تنها دارای بهترین شرایط تعادل میان کار و زندگی است بلکه به‌عنوان شادترین کشور دنیا نیز لقب گرفته است. همچنین این کشور، دارای شرایط کاری انعطاف‌پذیر و الگوی رفاهی شامل تسهیلات مراقبت از کودک و مرخصی زایمان است. آن‌طور که در این گزارش گفته شده، نمره دانمارک در میزان تعادل میان کار و زندگی 9 اعلام شده که این نمره در فرانسه 8.9 و در اسپانیا 8.8 است. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده حتی اگر اسپانیایی‌ها به‌صورت تمام‌وقت کار کنند، باز هم در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، زمان بیشتری برای اوقات فراغت و مراقبت‌های شخصی خود می‌گذارند. در حقیقت، آنها بیش از

 ۱۶ ساعت را در روز صرف غذا خوردن، وقت‌گذرانی با دوستان، و تفریح و سرگرمی می‌کنند. بلژیک و نروژ نیز در این بررسی رتبه شاخص 8.9 و 8.5 را به خود اختصاص داده‌اند. همین‌طور، سوئد و آلمان رتبه شاخص 8.3 را به خود اختصاص داده‌اند. طبق بسیاری از گزارش‌ها، آلمانی‌ها از لحاظ بهره‌وری، جزو بهترین کشورها به‌شمار می‌روند. آن‌طور که گفته شده کمتر از بسیاری از کشورها کار می‌کنند و طبق قانون باید حداقل ۲۰ روز در سال به مرخصی با حقوق بروند و با تمام اینها، میزان سازندگی و بهره‌وری‌شان بسیار بالاست. نمره شاخص روسیه نیز در این گزارش 8.1 اعلام شده و بر این اساس، این کشور در میان 10 کشوری قرار دارد که بالاترین میزان تعادل میان کار و زندگی را دارند. آن‌طور که گفته شده، ۶۹درصد از روس‌ها کارمند هستند و تنها ۲درصدشان بیش از اندازه کار می‌کنند که به شکلی قابل‌توجه کمتر از میانگینی است که از جانب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی محاسبه شده است.

در ادامه این گزارش گفته شده که مردم ایرلند بسیار سختکوش بوده اما با افزایش اهمیت تعادل میان کار و زندگی در سطح جهان، الگوی کار در این کشور نیز در حال تغییر است. همچنین این کشور از حکم اتحادیه اروپا در مورد ساعات کاری تبعیت می‌کند؛ طبق این دستورالعمل، میانگین ساعات کاری هفته به همراه اضافه کاری نباید از ۴۸ ساعت تجاوز کند.

 

ارسال نظر