توقیف روزنامه‌های ستاره ایران و ستاره شرق

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۳۷
توقیف روزنامه‌های ستاره ایران و ستاره شرق

در ادامه سیاست‌های رضاخان علیه مطبوعات و فعالان سیاسی و مطبوعاتی، دوم اسفند 1300 یعنی یک سال پس از کودتای رضاخان، روزنامه‌های ستاره ایران و ستاره شرق به علت توهین به اعضای دولت توقیف شدند.

ستاره ایران روزنامه‌یی بود که به مدیری و سردبیری میرزا حسین‌خان صبا ملقب به کمال‌السلطان منتشر می‌شد. این روزنامه همه روزه غیر از روزهای تعطیل چاپ می‌شد که پس از درگذشت میرزا حسین‌خان صبا، انتشار این روزنامه متوقف نشد و به موسسی او و صاحب امتیازی اعتصام‌زاده تا اواخر سال ۱۳۰۶ به انتشار خود ادامه داد. با تاسیس روزنامه «ستاره جهان» توسط ابوالقاسم اعتصام‌زاده عملا روزنامه «ستاره ایران» تعطیل شد.

روزنامه «ستاره ایران»، روزنامه‌یی مخالف و منتقد رضاخان بود. شماره ۱۵۰ سال نهم «روزنامه ستاره در 6 صفحه به‌صورت چاپ سربی یا قطع بزرگ منتشر شد. در بالای سرمقاله این شماره از روزنامه، عکسی از شیخ محمد خیابانی چاپ شده بود و در زیر آن، این سطور درج شده بود: «مرحوم خیابانی در تاریخ سه‌شنبه سلخ ذی‌الحجه الحرام ۱۳۳۸ در اثر نهضت انقلابی آذربایجان که در زیر خاکستر آن آتش مقدس جمهوری مخفی بود به قتل رسید و قلوب آزادیخواهان را مجروح نمود.» سپس خلاصه‌یی از سخنرانی شیخ محمد خیابانی با عنوان «شاه به کجا می‌رود» در همین شماره درج شده بود. این روزنامه دو بار توقیف شد. یک بار اوایل وزارت رضاخان در وزارت جنگ که رضاخان مدیر روزنامه را شخصا کتک زد و این موضوع سر و صدای زیادی به‌پا کرد. یک‌بار هم همین دوم اسفند 1300 به‌دلیل انتشار مطلبی انتقادی علیه دولت. اما روزنامه رفع توقیف شد و دوباره انتشار یافت.

وابسته نظامی امریکا در ایران ضمن تشریح کتک زدن رضاخان به مدیران روزنامه‌ها، به توقیف سریع روزنامه‌های تهران نیز اشاره می‌کند: «از وقتی که رضاخان به مقام رییس‌الوزرایی رسیده است [اکتبر 1923] چندین روزنامه عمده تهران توقیف شده‌ و برخی دیگر نیز کاملا ساقط شده‌اند. با سر کار بودن رژیم کنونی، انتظار نمی‌رود که از سی و چند روزنامه فارسی‌زبانی که در طول دو سال گذشته شروع به کار کرده‌اند، بیشتر از 10تای عمده‌شان هم بتوانند به کار ادامه بدهند. می‌توان فرض کرد روزنامه‌هایی هم که باقی می‌مانند فقط به لطف طرفداری از رضاخان یا شاید هم عدم انتقاد از دولت بتوانند به کار ادامه بدهند.»

 

ارسال نظر