آسمان‌های پرسقوط

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۳۳
آسمان‌های پرسقوط

گروه گوناگون|

در روزهای اخیر، اخبار سقوط هواپیمای مسافربری در حوالی یاسوج، در صدر گزارش رسانه‌ها قرار گرفته است. در 10 روز گذشته، دو هواپیمای مسافربری سقوط کردند. هواپیمای آنتونوف ای‌ان- ۱۴۸ که متعلق به شرکت هواپیمایی ساراتوف بود روز یک‌شنبه ۲۲ بهمن در مسیر پرواز از فرودگاه دومودِدوف مسکو به سمت اورسک در اورال از صفحه رادار محو شد. یک منبع خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد که این هواپیما در نزدیکی روستای آرگونوف در ۸۰ کیلومتری جنوب شرق مسکو سقوط کرده است. همچنین گفته شد که هیچ‌کدام از

 71 مسافر و خدمه این هواپیما زنده‌ نماندند. پس از آن، یک‌شنبه 29 بهمن نیز، هواپیمای ای‌تی‌آر که از تهران عازم یاسوج بود، در حوالی سمیرم از صفحه رادار محو شد و طبق گفته سازمان هواپیمایی ایران، سقوط کرد.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی شبکه حمل‌ونقل هوایی، بیشترین سوانح هواپیمایی از جنگ جهانی دوم تاکنون، مربوط به پروازهای امریکا، روسیه و برزیل است. آن‌طور که گفته شده، از سال 1945 تاکنون، حدود 821 پرواز در امریکا دچار سانحه و تصادف‌های منجر به مرگ شده‌اند. براساس گزارش سازمان بین‌المللی هوانوردی، فاجعه‌آمیزترین سانحه هوایی در جهان، مربوط به خطوط هوایی امریکا در سال 1977 بود. آن‌طور که گفته شده، نخستین سانحه هوایی مربوط به 27 مارس 1977 بود که در آن، هواپیمای خطوط هوایی «پان آمریکن» پس از لغزش روی باند فرودگاه «تنه‌ریف» در جزایر قناری آتش گرفت که بر اثر این حادثه، 583سرنشین آن جان خود را از دست دادند. همچنین، سومین سانحه هوایی مرگبار در جهان نیز، باز هم به خطوط هوایی امریکا مربوط می‌شود. در این حادثه که در 25 مه ‌1979 رخ داد، هواپیمای خطوط هوایی امریکا پس از برخاستن از باند فرودگاه «اوهیر» در شیکاگو، سقوط کرد و 275 سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

همان‌طور گه گفته شد امریکا، روسیه و برزیل بالاترین رتبه را در سوانح هوایی به خود اختصاص داده‌اند. سقوط هواپیمای آنتونوف ای‌ان- ۱۴۸ در

 11 فوریه، شمار حوادث هوایی این کشور را از سال 1945 تاکنون، به 520 سانحه رساند. برزیل نیز، در 63 سال گذشته، حدود 188 سانحه هوایی داشته است. در این میان، خبرسازترین حادثه مربوط به سقوط هواپیمای فوتبالیست‌های برزیلی بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، هواپیمای حامل بازیکنان تیم فوتبال چاپِکونز که از بولیوی عازم فرودگاه مدلین واقع در شهر ریونگروی کلمبیا بود، در دسامبر 2016 دچار سانحه شد و در این کشور سقوط کرد. براساس اطلاعات به دست آمده، این هواپیما که

 72 سرنشین و 9 خدمه داشت، در لحظه سقوط منفجر نشده و هواپیما به دو نیم تقسیم شده است.

در ادامه این گزارش، شمار حوادث مرگبار هوایی در کلمبیا، 182 مورد و در کانادا، 179 مورد اعلام شده است. گفته شده که در میان فاجعه‌آمیزترین حوادث هوایی، سانحه سقوط 12 دسامبر 1985 هواپیمای کانادا با 256 کشته، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. این هواپیما پس از برخاستن از باند فرودگاه «نیوفوند لند» با باند برخورد کرد و آتش گرفت.

آن‌طور که در این گزارش گفته شده، شمار حوادث هوایی مرگبار از سال 1945 تاکنون در بریتانیا،

105 مورد و در فرانسه 103 مورد بوده است. طبق اطلاعات منتشر شده، در میان مرگبارترین حوادث هوایی، هفدهمین سانحه مربوط به اول ژوئن 2009 بود که در آن هواپیمای ایرباس 330 خطوط هوایی فرانسه، پس از گرفتار شدن در گردباد و رعد و برق، به داخل اقیانوس اطلس سقوط کرد و 288 سرنشین آن، جان باختند.

طبق این گزارش، خطوط هوایی اندونزی، مکزیک و هند نیز در میان 10 خطوط پرسانحه هوایی در جهان قرار گرفته‌اند. براساس آمار منتشر شده، تعداد حوادث هوایی مرگبار در اندونزی 98 مورد، در مکزیک 96 مورد و در هند 94 مورد اعلام شد. در این میان، دومین حادثه هوایی مرگبار در جهان، مربوط به یکی از پروازهای هند است. آن‌طور که گفته شده، این حادثه در اول ژانویه 1978 به وقوع پیوست و 213 کشته بر جای گذاشت. طبق اطلاعات منتشر شده، این حادثه زمانی اتفاق افتاد که هواپیمای 747 خطوط هوایی هندوستان پس از برخاستن از باند فرودگاه «بمبئی» به درون اقیانوس سقوط کرد. طبق این گزارش، هر چند که در سال‌های اخیر، تلاش‌های بسیاری برای ایجاد استاندارد حمل‌ونقل هوایی صورت گرفته و منجر به کاهش تعداد سوانح هوایی شده است، اما به گفته کارشناسان، نمی‌توان به‌طور قطعی، تصادفات و حوادث هوایی را از بین برد.

 

ارسال نظر