قلب شکسته آفریقا

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۸۵
قلب شکسته آفریقا

 اکونومیست:  

این نشریه جلد تازه‌ترین شماره خود را به بحران‌های داخلی کنگو اختصاص داده است. تیتر اکونومیست وضعیت کنگو را بازگشت به جهنم اعلام کرده است. طبق این گزارش، کنگو دوباره درگیر بحران و خونریزی شده و خشونت در مرزهای اوگاندا، آنگولا، سودان جنوبی و آفریقای مرکزی که پیش از این در حال کاهش بود، دوباره آغاز شده است. مطالعات نشان می‌دهد که درگیری و خشونت‌ها از سال 1940 در کنگو آغاز شد و در میان سال‌های 1998 تا 2003 شمار تلفات در این ناآرامی‌ها از 1 تا 5 میلیون برآورد شده است. همچنین در یک‌سال گذشته نیز خشونت‌ها و خصومت‌های قبیله‌یی و همچنین درگیری‌های مسلحانه میان ارتش و شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو منجر به آواره شدن صدها نفر از شهروندان شده است. همچنین گفته شده که دو قبیله هما و لندو در منطقه ایتوری اکنون مدتی است با هم درگیر شده‌اند. درگیری و مناقشه برای زمین بین دامداران هما و کشاورزان لندو در ایتوری یکی از متعدد دلایلی است که شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را ناآرام کرده است.

 گاردین:

در روزهای گذشته تیراندازی در یکی از مدارس فلوریدا در صدر اخبار جهان قرار گرفت. در گزارشی که گاردین در صفحه اول خود منتشر کرد، عامل تیراندازی چهارشنبه در فلوریدا یک دانش‌آموز ۱۹ ساله اخراجی در دبیرستانی در این ایالت بوده که 17 نفر کشته و 12 نفر زخمی برجای گذاشت. طبق این گزارش، ماموران پلیس فلوریدا تاکنون هویت ۱۲ نفر از قربانیان را شناسایی کرده‌اند. تیراندازی در دبیرستان «استونمن داگلاس» که در ۷۲ کیلومتری شمال میامی واقع شده، دومین تیراندازی مرگبار در نوع خود در این کشور به شمار می‌رود. به گفته هم‌کلاسی‌های مهاجم، نیکولاس کروز دیوانه تفنگ بوده و درباره چاقوها و تفنگ‌ها حرف‌های عجیبی می‌زده، اما هیچ‌کس او را هرگز جدی نگرفته بوده است.  

 فایننشال تایمز:

این روزنامه در صفحه اول خود گزارشی از برکناری رییس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی منتشر کرد. طبق این گزارش، حزب حاکم آفریقای‌جنوبی رییس‌جمهور این کشور را از سمتش برکنار کرد. در این گزارش گفته شده که «کنگره ملی آفریقا» حزب حاکم آفریقای جنوبی به دنبال ممانعت «جاکوب زوما» رییس‌جمهوری این کشور از کناره‌گیری داوطلبانه، تصمیم به برکناری او از ریاست‌جمهوری این کشور گرفت. پیش از این، حزب حاکم ای‌ان‌سی از جاکوب زوما خواسته بود تا از سمت خود کناره‌گیری کند. به گزارش رسانه‌های آفریقایی، زوما ۷۵ساله اگر به این درخواست بی‌اعتنایی ‌کند با رای اعتماد پارلمان مواجه خواهد شد. زوما تا سال ۲۰۰۵ معاون ریاست‌جمهوری آفریقای‌جنوبی بود و در سال ۲۰۰۵ در پی اتهام رشوه‌خواری از دولت اخراج شد. در سال ۲۰۰۹ میلادی، زوما که رهبر حزب کنگره ملی آفریقا (ای‌ان‌سی) را بر عهده داشت، رسما به عنوان رییس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی توسط اعضای پارلمان این کشور انتخاب شد.

 

ارسال نظر