«ژئوپارک» طبس ثبت جهانی می‌شود

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۴۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۷۰۱۱
«ژئوپارک» طبس ثبت جهانی می‌شود

سومین پرونده ژئوپارک جهانی ایران برای ثبت در یونسکو، باز شد. «طبس» به عنوان سومین ژئوپارک پیشنهادی ایران برای ثبت جهانی مطرح شده است.

وصال یحیی شیبانی، مدیر ژئوپارک و نماینده معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس در امور جهانی شدن ژئوپارک از سال ۱۳۸۹ به همراه سه تن از دانشجویانش در رشته زمین‌شناسی، مطالعات این ژئوپارک را آغاز کرد و از سال گذشته نیز با اضافه شدن رییس پیشین اداره منابع طبیعی طبس به این گروه کوچک، رسما پرونده سومین ژئوپارک ایران را برای ثبت جهانی باز کردند. او درباره جزئیات  آن به ایسنا گفته است: طرح ژئوپارک طبس از سال گذشته وارد فاز اجرایی شده است که نخست ثبت ملی آن را که در سازمان زمین‌شناسی انجام می‌شود، پیگیری می‌کنیم و سپس جهانی شدن آن را محقق خواهیم کرد.

مدیر ژئوپارک طبس درباره بازه زمانی اجرای استانداردها در این منطقه، اظهار کرد: برنامه نخست آموزش دبستان‌ها، دبیرستانی‌ها و معلمان است. پس از آن کارگاه‌هایی برای مسوولان و مردم محلی برگزار می‌شود تا ژئوپارک را درک کنند تا ابتدای سال آینده اقدامات اجرایی را برای ثبت ملی انجام دهیم و سپس ثبت جهانی را پیگیری کنیم. او افزود: متاسفانه برخی مسوولان با ژئوپارک آشنا نیستند، برخی از آنها نیز رسما اعلام کردند؛ ژئوپارک ترویج نوعی بی‌فرهنگی است.

شیبانی درباره علت ترویج این دیدگاه در بین مسوولان، گفت: اداره میراث فرهنگی و گردشگری باید همفکری بهتری داشته باشد، اما تاکنون کمرنگ بوده است. در تاسوعا و عاشورا گروهی از مسافران شادی کرده بودند که برخی مسوولان آن گردشگری ناسالم را به ژئوپارک ارتباط دادند، درحالی که جذب گردشگر بخشی از فعالیت‌های ژئوپارک است و با آن فعالیت‌های ناسالم ارتباطی ندارد. از طرفی برخی گمان می‌کنند چون نام یونسکو وسط است حتما موضوعات دیگری مطرح است. او اظهار کرد: متاسفانه هنوز ژئوپارک برای مسوولان محلی هضم نشده، ما می‌خواهیم آنها و مردم محلی دید روشنی نسبت به ژئوپارک پیدا کنند.

 

ارسال نظر