قلک‌هایی بزرگ‌تر برای جنگ

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۳۶:۴۳
کد خبر: ۱۱۷۰۰۴
قلک‌هایی بزرگ‌تر برای جنگ

گروه گوناگون   

در آغاز سال 2018، گزارش‌های بسیاری حاکی از افزایش توان نظامی چین بوده است. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که ارتش چین در 2 ‌سال گذشته، سالانه 45 مانور نظامی در مناطق جنگی احتمالی داشته است. همچنین گفته شده که در زمان ریاست‌جمهوری شی‌جین پینگ، اصلاحات بزرگی در نیروی مسلح چین صورت گرفته است. او با تقویت ارتش کشور، از آن برای تبلیغی در طرح «راه ابریشم جدید» استفاده کرده است. بر این اساس، بسیاری افراد بر این باورند که از این پس، باید به دولت پکن به عنوان دولتی با جاه‌طلبی‌های نظامی منطقه‌یی و بین‌المللی نگاه کرد.

همان‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، در سال‌های اخیر، دولت چین به‌شدت بر افزایش توان نظامی خود سرمایه‌گذاری کرده است. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، دولت چین از سال 2007 تا 2016، حدود 118درصد هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است. به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران چین پس از آنکه به جایگاه اول اقتصادی رسید این قابلیت را به توان نظامی تبدیل کرده و به جنگ «نظم بین‌المللی» به رهبری امریکا خواهد رفت و به همین دلیل چینی‌ها در سه دهه اخیر، قابلیت‌های نظامی خود را ارتقا می‌دهند.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، در پایان سال 2017، نهادهای اطلاعاتی-امنیتی امریکا از اینکه روسیه در بلندمدت بتواند دوباره به یک ابرقدرت تبدیل شود، به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌طور که در این گزارش نیز آمده، در 10 سال گذشته، روسیه حدود 87درصد هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است. آن‌طور که گفته شده، پس از فروپاشی شوروی، روسیه به‌عنوان میراث‌دار شوروی سابق، تا حد زیادی به سلاح‌های هسته‌یی متکی شد تا ضعف‌های خود را در زمینه سلاح‌های متعارف، جبران کند. اکنون روسیه می‌کوشد، وابستگی خود را به سلاح‌های هسته‌یی کاهش دهد، نیروهای متعارفش را بازسازی کند و تسلیحات مدرن را توسعه بدهد.

آن‌طور که در این گزارش گفته شده، هند نیز به‌عنوان مهم‌ترین رقیب منطقه‌یی چین در آسیا، بیش از 5درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص می‌دهد. براساس آمار منتشر شده، هزینه‌های نظامی این کشور از سال 2007 تا 2016، حدود 54درصد افزایش داشته است. همچنین در 2 سال گذشته، در بسیاری از گزارش‌ها اعلام شد که دهلی‌نو، جهت بالا بردن آمادگی نظامی خود، حدود 223 میلیارد دلار تسلیحات نظامی خریداری کرده است.

طبق این گزارش، هزینه‌های نظامی در کره‌جنوبی در 10 سال گذشته نیز، حدود 35درصد افزایش داشته است. به‌دنبال پرتاب‌های مکرر موشک‌های بالستیک کره‌شمالی، کره‌جنوبی تلاش گسترده‌یی را برای افزایش قدرت نظامی خود برای کسب برتری در مقابل همسایه شمالی شروع کرده است. بودجه نظامی کره‌جنوبی در سال 2018، در قالب برنامه‌های دفاعی علیه پیونگ‌یانگ و با هدف تقویت توان دفاعی این کشور در برابر برنامه‌های هسته‌یی کره‌شمالی، با رشد 7درصدی، نزدیک به 50 میلیارد دلار اعلام شده است.

در ادامه این گزارش، افزایش هزینه نظامی در عربستان سعودی در 10 سال اخیر حدود 20 درصد اعلام شده است. آلمان نیز از سال 2007 تا 2016، حدود 6.8درصد هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، آلمان در حال حاضر، حدود 1.2درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه دفاعی می‌کند.

طبق آمار منتشر شده، افزایش هزینه‌های نظامی فرانسه از سال 2007 تا 2016، حدود 2.8درصد و در ژاپن، 2.5درصد اعلام شده است. در این میان، بریتانیا و امریکا در 10 سال اخیر، با کاهش هزینه‌های نظامی روبه‌رو بودند. این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده، امریکا با بودجه نظامی 682 میلیارد دلاری‌اش، در صدر جدول جهانی «هزینه‌های نظامی» قرار دارد، در واقع این کشور حدود 20درصد کل هزینه‌های دولت فدرال را به خود اختصاص داده است. در سال‌های گذشته، با بحران بدهی و هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان و 200 هزار سرباز امریکایی مستقر در بیش از 144 کشور جهان، امریکا محدودیت‌های بسیاری را در سرمایه‌گذاری‌های مالی در بخش پرسنل و دیپلماسی، تحقیق و توسعه و طرح‌های نظامی جدید، تجربه کرده است. با این ‌حال، باتوجه به اینکه بودجه نظامی و دفاعی امریکا در سال 2017، با رشدی 6درصدی همراه بود، همچنین رییس‌جمهوری امریکا خبر داد که قصد افزایش بودجه دفاعی این کشور را در سال 2018 دارد، به نظر می‌رسد کاهش هزینه‌های نظامی امریکا که در این گزارش گفته شده، مربوط به دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بوده است.

 

ارسال نظر