یک روز پس از انقلاب

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۵۶
یک روز پس از انقلاب

بیست‌وسوم بهمن 1357، یک روز پس از انقلاب اسلامی، دولت موقت انقلاب به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد. دولت موقت ایران که برای رسیدگی به اوضاع کشور، به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شده بود، تا پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت 9 ماه به فعالیت خود ادامه داد.

فردای پیروزی نهایی و قطعی انقلاب، امام خمینی(ره) در نخستین اعلامیه خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران را به رعایت نظم و انضباط انقلابی فراخواند.

در همین روز به فرمان امام خمینی(ره) کمیته انقلاب اسلامی با هدف کمک به امنیت عمومی تاسیس شد.  سازماندهی ارتش و نیروهای انتظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و ستاد ارتش به صورت رسمی به دولت مهدی بازرگان تحویل داده شد و دولت موقت سرلشکر محمدولی قرنی را به مقام رییس ستاد ارتش برگزید.

قرنی در سال 1333 به اتهام تلاش برای کودتا علیه شاه دستگیر شد و به سه سال زندان محکوم شد.  او چند ماه پس از انقلاب در روز سوم اردیبهشت سال ٥8 به ضرب گلوله اعضای گروهک فرقان در خانه‌اش ترور شد.

اما روز بعد از پیروزی انقلاب، سایروس ونس وزیر امور خارجه امریکا، دستورهایی را مبنی‌بر تماس با دولت موقت برای اعلام تصمیم امریکا به برقراری روابط با دولت ایران صادر کرد. این تماس‌ها ازسوی دولت و افرادی چون شهید بهشتی بی‌پاسخ نماند، اما در نهایت اشغال سفارت امریکا در سال 58، روابط ایران و امریکا را برای سال‌ها به اغما برد.

 

 

ارسال نظر