ترور نافرجام محمدرضا پهلوی

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۴۲
ترور نافرجام محمدرضا پهلوی

  محمدرضا پهلوی در مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران هدف گلوله قرار گرفت. منابع حکومتی ضارب را که بلافاصله کشته شده بود، وابسته به حزب توده معرفی کردند در پی این حادثه تعداد زیادی بازداشت و در تهران حکومت نظامی اعلام و حزب توده نیز در همین روز غیرقانونی اعلام شد. در این تیراندازی محمدرضا پهلوی تنها کمی از ناحیه صورت جراحت برداشت.

در آن روز قرار بود، مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در محل دانشکده برگزار شود. محمدرضا که برای اعطای دانشنامه تحصیلی دانشجویان به دانشگاه تهران رفته بود به محض پیاده شدن از خودرو هدف تیراندازی قرار گرفت و 5 گلوله طپانچه به طرف او شلیک شد که یکی از گلوله‌ها کلاه او را سوراخ کرد و گلوله دیگر کمی از بینی‌اش را خراش داد. ضارب که از محوطه چمن دانشگاه و از پشت یک درخت به طرف شاه شلیک می‌کرد، نتوانست زخم کاری بر شاه وارد کند و هیچ‌ یک از 5 گلوله او کارساز نبود.

به محض آنکه گلوله‌های ضارب تمام شد، قوای گارد شاهنشاهی حاضر در محوطه دانشگاه به ‌جای آنکه درصدد باشند او را دستگیر کنند تا معلوم شود چه کسی دستور ترور را صادر کرده و پشت قضیه چه طرح و نقشه‌یی خوابیده است به دستور سرلشکر دفتری که در موقع تیراندازی از ترس جان خود در زیر یکی از اتومبیل‌ها دراز کشیده بود، ضارب را به گلوله بستند و او را کشتند.

شاهدان عینی در محل می‌گفتند که سرلشکر دفتری و سرتیپ صفاری شخصا ضارب را به قتل رساندند و اجازه ندادند زنده توسط سربازان گارد دستگیر شود.  شایعات قوی هم وجود داشت که نشان می‌داد، طراح ترور سپهبد حاجیعلی رزم‌آرا رییس ستاد ارتش بوده که می‌خواسته پس از به قتل رساندن شاه زمام امور کشور را در دست بگیرد.

رزم‌آرا از نظامیان جنجالی سال‌های دهه 1320 بود که اندیشه‌های بلندپروازانه‌یی را در سر می‌پروراند و قبل از آن هم ترور عبدالحسین هژیر را به او نسبت داده بودند.

محمدرضا البته 17سال بعد هم مورد حمله قرار گرفت اما باز هم زنده ماند. 21 فروردین 1344 هنگامی که شاه از محوطه داخل کاخ نیاوران قصد ورود به باغ را داشت، سرباز وظیفه گارد شاهنشاهی به نام رضا شمس‌آبادی او را هدف قرار داد و یک خشاب کامل گلوله را به طرف او خالی کرد که در این حادثه شاه توانست خود را به زمین بیندازد و از مرگ حتمی نجات یابد اما دو نفر از درجه‌داران گارد شاهنشاهی به اسامی استوار باباییان و استوار لشکری که خود را سپر بلای شاه قرار داده بودند، کشته شدند.

 

 

ارسال نظر