موطن دموکراسی

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۴۰
موطن دموکراسی

گروه گوناگون   در سال‌های اخیر دموکراسی در سراسر جهان با تهدیدات و چالش‌هایی جدی روبه‌رو شده است. شکل‌گیری جریان‌های پوپولیستی به همراه گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی، ناامنی‌های بسیاری را در سراسر جهان ایجاد کرده و ساختار دولت‌ها را درگیر بی‌ثباتی کرده است. به گفته بسیاری از این تحلیلگران مجموعه این تحولات، نظم جهانی را در آستانه نابودی قرار داده است. از طرفی تلاش‌های بسیاری برای حفظ حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون صورت می‌گیرد. در تازه‌ترین آمار منتشر شده حدود 49.3درصد از مردم در کشورهای دموکراتیک زندگی می‌کنند. این درحالی است که در این میان تنها حدود 4.5درصد زیر نظر دولت‌هایی با دموکراسی کامل قرار دارند. براساس مطالعات جدید اکونومیست در میان 165کشور، شهروندان 89 کشور اعلام کرده‌اند که در مقایسه با سال 2016 سطح دموکراسی در کشورشان کاهش یافته و تنها شهروندان 27کشور از بهبود دموکراسی خبر داده‌اند. آن طور که گفته شده، این تحقیق براساس معیارهایی ازجمله آزادی‌های مدنی، فرآیند انتخابات، عملکرد دولت و مشارکت‌های سیاسی و فرهنگی در کشورها صورت گرفته است. بر این اساس به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی با اینکه به عنوان سرزمین دموکراسی شناخته می‌شد، در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیاری رو به رو شده باشد؛ چراکه تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، اصلاحات غیردموکراتیک در لهستان در کنار عوامل دیگری چون سیاست‌های مداخله‌جویانه روسیه و بحران مهاجران باعث شده این قاره بیش از پیش درگیر بی‌ثباتی شود. همچنین تروریسم زمینه‌ساز بحران مهاجرت و پناهندگی شد و این عامل بر مشکلاتی چون بحران هویت دامن زده است. در این میان کاهش نقش اتحادیه اروپا نیز باعث شده ملی‌گرایی افراطی، فساد همچنین افزایش محدودیت‌ها در برخی از کشورهای شرق اروپا اوج بگیرد.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، رتبه‌بندی کشورها براساس میزان دموکراسی مشخص شده است. این رتبه‌بندی در مقیاس عدد 0 تا 10 اعلام شده است.

 براساس این گزارش در سال 2017 نروژ، ایسلند و سوئد بالاترین سطح دموکراسی را در میان کشورها به خود اختصاص داده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، نروژ که در سال‌های اخیر براساس شاخص مردم‌سالاری دموکرات‌ترین حکومت جهان به شمار می‌رفت در سال 2017 نیز نمره 9.87 را به خود اختصاص داد. رتبه ایسلند نیز در این گزارش 9.58 و رتبه سوئد نیز 9.39 اعلام شده است. در گزارش‌هایی که از این کشور منتشر شده، سال 1921 آغاز قطعی دموکراسی در سوئد محسوب می‌شود. سال 1919 پارلمان سوئد در مورد حق شرکت همگانی در انتخابات و آرای یکسان زنان و مردان تصمیم‌گیری کرد. دو سال بعد از این تصمیم نخستین انتخابات پارلمان برگزار شد. نیوزیلند نیز با کسب رتبه 9.26 جایگاه چهارم فهرست دموکرات‌ترین کشورها را به خود اختصاص داده است. رتبه دموکراسی دانمارک نیز 9.22 در سال 2017 اعلام شده است.

 ایرلند و کانادا نیز در این گزارش با کسب رتبه 9.15 دموکراسی، جایگاه ششم را در میان کشورها به خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که گفته شده در سال‌های اخیر نخست‌وزیر کانادا با محدود کردن مخالفان و هدف قرار دادن گروه‌هایی که با دولت او موافق نیستند درحال زیر سوال بردن دموکراسی است. استرالیا در سال 2017 توانسته در میزان دموکراسی رتبه 9.09 را کسب کند و این رتبه برای فنلاند و سوئد 9.03 اعلام شده است. این درحالی است که فنلاند به بهشت دموکراسی معروف است.

 

 

ارسال نظر