تخریب میراث فرهنگی به قبور مردگان رسید

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۷۵
تخریب میراث فرهنگی به قبور مردگان رسید

تخریب میراث فرهنگی، دیگر خبر تازه‌یی نیست، ‌کار به جایی رسیده که به گورستان‌های تاریخی هم رحم نمی‌شود و قبرهای مردگان را هم زیر و رو می‌کنند.

بار دیگر مدیران امامزاده عبدالله شهرری که یکی از گورستان‌های قدیمی از صدر اسلام است، ‌اقدام به اجرای طرح همسطح‌سازی قبور کرده‌اند در حالی که درباره اجرای این طرح هیچ استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده است. هر کدام از قبرهای این آرامستان برای چهره‌های شناخته شده تاریخ است و برای خود هویت خاصی دارد، ‌چهره‌هایی مانند «عبدالحسین تیمورتاش»، «وحید دستگردی»، «صولت‌الدوله قشقایی»، «یدالله سحابی»، «شیخ خزعل» یا «مهدی شریعت رضوی» و حتی «توران میرهادی». اما حالا قرار است در ادامه طرحی که از سال 82 تا 89 در این گورستان تاریخی اجرا شد، با بهانه گیرکردن پای مردم به سنگ‌ها، بار دیگر قبور تاریخی همسطح شود که این اقدام از بین بردن هویت این محوطه و تغییر چهره تاریخ است. حال آنکه سیداحمد محیط طباطبایی، پژوهشگر تهران قدیم و عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران معتقد است معمولا قبرستان‌های هم سطح و یکسان برای قبرهای دسته‌جمعی و مواقع بحرانی مانند زلزله یا جنگ ایجاد می‌شود، زمانی که مجبور می‌شوند همه را با هم خاک کنند.

او به ایسنا می‌گوید: « مطلع هستم که اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران در جریان این پروژه متولیان گورستان امامزاده عبدالله نبوده‌اند. در واقع طرح، ایده و اجرای این پروژه توسط اداره اوقاف در حال انجام است. قطعا این موضوع به میراث فرهنگی نیز مرتبط است چون تولیتِ تاریخی و فرهنگی دارند و باید درباره این کار اعمال نظر کنند.

 

 

ارسال نظر