زنان؛ قربانی اصلی سیگار

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۱۲
زنان؛ قربانی اصلی سیگار

گروه گوناگون  در سال‌های اخیر آگاهی درباره آثار منفی سیگار بر سلامتی و افزایش محدودیت‌ها منجر به کاهش مصرف دخانیات در کشورهای پیشرفته شده است.

این در حالی است که مصرف سیگار و سایر توتون‌ها در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. با وجود هشدار سازمان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت درباره مضرات استعمال دخانیات، مصرف این ماده خطرناک همچنان رو به افزایش است. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، سیگار و دخانیات مهم‌ترین عامل خطری هستند که باید مهار شوند. هر فرد سیگاری خطر ابتلای به سکته قلبی را برای خود 5برابر و برای اطرافیان 2برابر می‌کند و هر چه مقدار و مدت مصرف دخانیات بیشتر باشد این خطر بیشتر است.

بررسی و تحقیق در مورد مرگ و میر و بیماری‌ها از عوامل مهم در جهت میزان تاثیر آن بر سلامت کلی افراد و حفظ سلامت جامعه است. بیشترین میزان مرگ و میر در سراسر دنیا به سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی رخ می‌دهد. بر این اساس، پیشگیری از بیماری‌ها خصوصا بیماری قلبی در کشور‌ها و شهر‌های صنعتی همواره باید در اولویت قرار بگیرد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در زنان بدون مصرف دخانیات، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی از مردان کمتر است؛ چرا که وجود هورمون‌های زنانه، آنها را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. همچنین در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که نسبت مرگ و میر زنان بر اثر بیمارى‌هاى قلبى کمتر از مردان است. مطالعات نشان می‌دهد، ممکن است حتى به‌طور تقریبى چند سال فاصله بین حمله قلبى اول تا حمله قلبی دوم در زنان وجود داشته باشد. در حالی که در اکثر مردان معمولا این فاصله زمانی خیلی کوتاه‌تر است. اما با وجود تمام این گفته‌ها مى‌توان گفت که زنان حدودا 10سال دیرتر از مردان به بیمارى قلبى مبتلا مى شوند.

این در حالی است که آمار ارائه شده از سوی موسسه مطالعاتی کوهورت، 48درصد از مردانی که در روز حتی یک نخ سیگار مصرف می‌کنند، در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. این میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنانی که روزانه یک نخ سیگار مصرف می‌کنند، 57درصد اعلام شده است. در واقع زنانی که در روز تنها یک نخ سیگار مصرف می‌کنند، در مقایسه با مردان بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. به‌طور کلی تاثیر استعمال یک نخ سیگار در زنان معادل استفاده از 5 نخ سیگار در مردان است، چرا که بدن زنان به مواد دخانی حساس‌تر است.

در این میان ریسک سکته‌های مغزی نیز در زنانی که روزانه تنها یک نخ سیگار مصرف می‌کنند، بیشتر از مردان گزارش شده است. طبق آمار منتشر شده از سوی کوهورت احتمال ابتلا به سکته مغزی در زنان با مصرف یک نخ سیگار در روز حدود 31درصد و در مردان حدود 25درصد اعلام شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده، تنها یک نخ سیگار در روز کافی است تا خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و سکته مغزی تا حدود 50درصد افزایش یابد. محققان بر این باور هستند، احتمال بروز مشکلات قلبی و مغزی در افرادی که تنها روزانه یک نخ سیگار می‌کشند با کسانی که مصرف 20 برابری دارند، یکسان است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد زنان سیگاری در ۲۰سال اخیر ۶۰درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد زنانی که روزانه بیشتر از یک پاکت سیگار می‌کشند ۳برابر شده است.

هر چند عوارض زیانبار استعمال سیگار برای همه بارها مورد تاکید مراجع علمی قرار گرفته است، اما واقعیت آن است که زنان چه مستقیم و چه غیرمستقیم از رواج استعمال سیگار در جوامع بیش از مردان آسیب می‌بینند.

 

ارسال نظر