امام به مردم قم: از خانه بیرون نیایید

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۳۹
امام به مردم قم: از خانه بیرون نیایید

امام خمینی (ره) از مردم قم خواستند در چهارم بهمن که روز سفر محمدرضا پهلوی به قم است از خانه‌های خود بیرون نیایند.

در همین روز مردم شهر قم در اعتراض به سفر محمدرضا پهلوی به این شهر و لایحه اصلاحات ارضی، در یک تظاهرات مردمی طاق نصرتی را که برای استقبال از وی به وسیله ماموران تهیه و نصب شده بود، به آتش کشیدند. نظامیان، مدرسه فیضیه را به محاصره در آوردند و با طلاب و مردم به زد و خورد پرداختند.

اما دلیل سفر شاه به قم چه بود؟ پس از ارتحال آیت‌الله بروجردی، محمدرضا پهلوی درصدد انجام اصلاحاتی برآمد. یکی از این برنامه‌ها اصول شش‌گانه شاه و ملت بود که با تبلیغات و سر و صدای فراوانی عنوان و قرار شد در ششم بهمن 1341 به رفراندوم گذاشته شوند. از این‌رو شاه ظاهرا برای تقسیم املاک قم و در اصل برای قدرت‌نمایی، تصمیم به مسافرت به این شهر گرفت.

بامداد روز سوم بهمن، شهر قم به یک پایگاه نظامی و امنیتی تبدیل شد و عده‌یی از شهر تهران برای استقبال ظاهری از شاه به قم آمده بودند. محمدرضا شاه که می‌خواست تکلیف خود را با روحانیان روشن کند و نفوذ و قدرت خود را در شهر مذهبی قم به رخ حوزه علمیه بکشد، در چهارم بهمن سال 1341 به قم رفت، ولی چون حضور در مراسم استقبال از شاه توسط علما تحریم شده بود، جز عده‌یی که از تهران آمده بودند و تعداد اندکی از مردم قم کسی در سخنرانی شاه حاضر نشد. شاه از شدت خشم حتی وارد حرم نشد. او به زعم خود می‌خواست به جامعه روحانیت پاسخ دهد و آنها را تهدید و ارعاب کند. این سفر اما، صفوف مخالفان رژیم را فشرده‌تر کرد و اختلاف شاه و روحانیان را آشتی‌ناپذیر.

 

 

ارسال نظر