سریال خداحافظی‌ها در کاخ سفید

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۵۳۹۸
سریال خداحافظی‌ها در کاخ سفید

گروه گوناگون|

تحولات در کابینه دولت دونالد ترامپ چالش‌برانگیزترین اتفاق برای سیاستمداران و رسانه‌ها بود. این تغییرات از روزهای آغاز دولت او وجود داشت و تاکنون پس از گذشت بیش از یک‌سال از رییس‌جمهوری او هنوز کابینه‌ دولتش به ثبات نرسیده و حاشیه‌های بسیاری در ترکیب اصلی آنها وجود دارد. اخراج‌ها و استعفاهای سریالی در کاخ سفید دونالد ترامپ را در وضعیت بحرانی قرار داده است. از طرفی بسیاری از اخراج و استعفای اعضای کابینه ترامپ با افشاگری‌های بسیاری همراه بوده که برای دونالد ترامپ دردسر ایجاد کرده است.

هرچند که از دست دادن اعضای کلیدی در هر دولت، امری طبیعی به ‌نظر می‌رسد اما طبق آمار منتشر شده، جابه‌جایی‌های کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ رکورد تازه‌یی به خود اختصاص داده است.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در واشنگتن‌پست، پیش از این تنها دولت ریگان بود که بسیاری از کارکنان خود را در سال اول فعالیتش از دست داد. او با مهارت خاص خود قوانینی را برای جلوگیری از تورم، افزایش فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی و توانمندی دفاع ملی در کنگره به تصویب رساند اما در ثبات کابینه خود در یک‌سال اول با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شد. طبق آمار منتشر شده در سال اول فعالیتش در کاخ سفید 17درصد از کارکنان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش منتشر شده در واشنگتن‌پست، دولت بیل کلینتون در میزان تغییرات کابینه در یک‌سال اول رتبه سوم را به خود اختصاص داد. طبق آمار او در یک‌سال اول حدود 11درصد از کارکنان خود را با اخراج و استعفا از دست داد. هرچند که در زمان خروج او از کاخ سفید بسیاری از مردم اخلاق و رفتار او را زیر سوال برده بودند، با این‌حال گفته شده که او در زمان خود، بالاترین میزان رضایت مردم در میان روسای‌جمهوری بعد از جنگ جهانی دوم را به دست آورده بود.

باراک اوباما چهارمین رییس‌جمهوری بود که در یک‌سال اول خود شماری از کارکنان خود را از دست داد. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، اوباما به عنوان یک رییس‌جمهوری در امریکا بیشترین تغییرات را در مقررات این کشور ایجاد کرد. اوباما در نخستین سال دولت خود بیش از 560 قانون مهم را به مرحله اجرا درآورد و در این سال حدود 9درصد از کارکنان خود را به ‌واسطه اخراج یا استعفا از دست داد.

آن‌طور که در گزارش‌ واشنگتن‌پست اعلام شده، دولت‌های جرج بوش پدر و پسر، باثبات‌ترین کابینه را در میان روسای جمهوری امریکا به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، جرج هربرت واکر بوش، حدود 7درصد و جرج واشنگتن بوش، حدود  6درصد از کارکنان خود را در سال اول فعالیت از دست داد.

بر اساس این گزارش همان‌طور که گفته شد، دونالد ترامپ رکورد قابل توجهی در از دست دادن کابینه خود ثبت کرده است. «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت نخستین قربانی کاخ سفید و مهره آغاز دومینوی برکناری‌ها بود که سه هفته پس از روی کار آمدن به دلیل افشای تماس‌های او با سفیر روسیه در واشنگتن کنار گذاشته شد. دونالد ترامپ در کارنامه برکناری‌های خود، اخراجی در فاصله یک‌ هفته را نیز ثبت کرد.

او پس از انتصاب «آنتونی اسکاراموچی» به سمت ریاست دفتر ارتباطات خود، او را به دلیل جنجال‌های ناشی از اظهارات نامناسب علیه سایر کارکنان کاخ سفید و شایعات مربوط به زندگی خانوادگی آنان از کار برکنار کرد. به‌طور کلی گفته می‌شود که تنها در 6ماهه نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، 12چهره کلیدی از دولت او خداحافظی کردند.

 در این میان دادستان کل امریکا نیز از مهم‌ترین افرادی است که پس از انتخاب ترامپ به عنوان رییس‌جمهور از سمت خود برکنار شد. «رینس پریبوس» رییس ستاد کارکنان کاخ سفید، «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، «استیو بنن» استراتژیست ارشد رییس‌جمهوری امریکا و «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید در آن زمان از دیگر چهره‌هایی بودند که همکاری خود را با ترامپ ادامه ندادند.

 

 

ارسال نظر