اظهارات «کِلی» درباره دیوار مکزیک

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۲۶
اظهارات «کِلی»
درباره دیوار مکزیک

 نیویورک‌ تایمز (چاپ امریکا):

جدال لفظی جان اف کلی و دونالد ترامپ، گزارش صفحه اول این روزنامه را به خود اختصاص داد. آن‌طور که نیویورک تایمز نوشته، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا اظهارات جان کلی رییس دفتر کاخ سفید مبنی بر اینکه او نظرش درباره طرح احداث دیوار در مرز با مکزیک عوض شده و قبل از این اطلاعاتش درباره این طرح کافی نبوده را رد کرد. طبق این گزارش، کلی گفته قرار نیست، دولت ترامپ در تمام طول مرز مکزیک دیوار احداث کند. او همچنین گفته ترامپ قبول کرده مکزیک قرار نیست که مستقیما بودجه این دیوار را پرداخت کند. البته همچنین کلی مدعی شد؛ ترامپ زمانی که این وعده را در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد، نسبت به ابعاد آن مطلع نبود و اکنون نظرش در این مورد تحول پیدا کرده است. ظاهرا جان کلی این گزارش را نه تنها تکذیب نکرده بلکه توضیحاتی را نیز در تایید این اظهاراتش در یک مصاحبه مطرح کرد. با این حال ترامپ این ادعاهای جان کلی را تکذیب کرده است.

 نیویورک تایمز (چاپ اروپا):

این روزنامه در صفحه اول خود گزارشی از پیشنهاد پنتاگون در مورد طرح گسترش سلاح‌های هسته‌یی منتشر کرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، پنتاگون به ‌دنبال توسعه نوع جدیدی از سلاح‌های هسته‌یی با قدرت محدود است که این موضوع کارشناسان را درباره بالا گرفتن بحران هسته‌یی نگران کرده است. همچنین طبق گزارش‌های منتشر شده، ساخت نمونه‌های جدید سلاح هسته‌یی «کم قدرت» خطر جنگ امریکا با روسیه و چین را افزایش می‌دهد. گفته شده وزارت دفاع امریکا همچنین قصد دارد موشک هسته‌یی کم قدرت دریاپایه بسازد. از طرفی، اخیرا سندی منتشر شده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا به دنبال توسعه موشک‌های هسته‌یی جدید است و راه را برای هر گونه واکنش هسته‌یی و هر حمله غیرهسته‌یی بزرگ باز گذاشته است.

 هرالد:

این روزنامه در صفحه اول خود گزارشی از دیدار ترزا می ‌و امانوئل ماکرون منتشر کرده است. به گزارش هرالد رییس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر بریتانیا در پایگاه سلطنتی نظامی ساندهرست در جنوب لندن دیدار کردند. طبق اخبار منتشر شده، این نخستین دیدار دوجانبه میان امانوئل ماکرون و ترزا می ‌است. به گفته سخنگوی دولت بریتانیا، برگزیت در دستور کار این مذاکرات قرار ندارد. لندن خواهان تقویت روابط دوجانبه با کشورهای قاره اروپا پس از ترک اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۹ است. در نشست رهبران دو کشور بر تعهد خود به دفاع از مردم و حفظ ارزش‌های لیبرال دموکرات در برابر هرگونه تهدید در داخل و خارج تاکید شد. همچنین نخست‌وزیر بریتانیا از توافق نهایی با فرانسه برای افزایش تدابیر امنیتی جدید در مرزهای دو کشور خبر داده است. ترزا می ‌تاکید کرد که رهبران دو کشور به توافقنامه مرزی قبلی دو کشور پایبند هستند. روابط بین بریتانیا و فرانسه فراتر از همکاری‌های دفاعی و امنیتی است و پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

 

ارسال نظر