بی‌اعتباری اخبار در امریکا

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۱۹
بی‌اعتباری اخبار در امریکا

گروه گوناگون   براساس گزارش‌های منتشر شده، میزان اعتبار مردم امریکا به رسانه‌ها، در سال‌های اخیر، با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. طبق آمار، اعتماد امریکایی‌ها به رسانه‌های جمعی برای گزارش کامل، دقیق و بیطرفانه اخبار، به کمترین حد خود رسیده است. این در حالی است که رسانه‌های جمعی، در سال‌های اخیر، به‌عنوان یک دولت کارآمد، نقش مهمی برعهده دارند؛ به این مفهوم که می‌توانند در جریان‌سازی یک خبر و هدایت نگرش‌ و دیدگاه مخاطبان و افکار عمومی، انجام وظیفه کنند. بر این اساس، میزان اعتبار مخاطبان به رسانه‌ها، از مهم‌ترین نیاز رسانه‌ها به‌شمار می‌رود.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های موسسه گالوپ، در میان موج بی‌اعتمادی امریکایی‌ها به رسانه‌ها، روزنامه‌های محلی همچنان در میان مردم طرفداران خود را دارند. طبق این نظرسنجی، حدود 54درصد از امریکایی‌ها، اخبار رزونامه‌های محلی را معتبر دانسته و به آن استناد می‌کنند. این در حالی است که در سال‌های اخیر، گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، منجر به تعطیلی روزنامه‌های کوچک در مناطق دوردست امریکا شد و درنهایت قدرت روزنامه‌های بزرگ را افزایش داد.

پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، برخی شبکه‌ها و روزنامه‌های مهم ملی، به مهم‌ترین منتقدان رییس‌جمهوری تبدیل شدند. آنها در ماه‌های اخیر، پی‌درپی توسط ترامپ مورد توهین و تهدید واقع شده و انتقادهای بسیاری از سمت کاخ سفید به آنها وارد شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، دونالد ترامپ یکی از سیاستمداران ناراضی از رسانه‌هاست. او و همکارانش از زمان تبلیغات انتخاباتی و آغاز فعالیت در کاخ سفید، رو در روی رسانه‌ها قرار گرفتند. در آخرین ماه‌های سال گذشته میلادی، ترامپ شبکه‌های تلویزیونی منتقد خود را به تعطیلی تهدید کرد. به گفته او، این رسانه‌ها خبرهای جعلی منتشر می‌کنند و باید مجوز فعالیت آنها لغو شود. دونالد ترامپ بارها رسانه‌های معتبر کشورش نظیر سی‌ان‌ان، واشنگتن پست و نیویورک تایمز را به پخش اخبار جعلی متهم کرده است. اوج حمله رییس‌جمهور به رسانه‌ها انتشار ویدیویی بود که ترامپ را در حال «کتک‌زدن» مردی با نماد سی‌ان‌ان در یک مسابقه بوکس نشان می‌دهد. ترامپ بسیاری از رسانه‌های منتقد خود را برای کشور مضر می‌داند. این در حالی است که طبق نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، میزان اعتماد امریکایی‌ها به اخبار شبکه ملی، تنها حدود 51 تا 52درصد اعلام شده است.

شبکه‌های کابلی، از دیگر رسانه‌هایی هستند که در میان مردم امریکا، محبوبیت خاصی دارند. طبق گزارش‌های منتشر شده، اعتبار این نوع تلویزیون‌ها که نوعی سیستم پخش برنامه‌های تلویزیونی از طریق امواج رادیویی هستند، حدود 46درصد اعلام شده است.

آن‌طور که در ادامه گزارش گفته شده، خبرخوان‌ها نیز در میان رسانه‌هایی قرار دارند که در این نظرسنجی، میزان اعتبار آنها در میان مردم امریکا اعلام شده است. هر چند که با استفاده از خبرخوان‌ها به راحتی و بدون مراجعه به وب‌سایت موردنظر، آخرین اخبار دراختیار کاربران قرار می‌گیرد، اما میزان اعتبار آنها در میان مردم امریکا، حدود 38درصد اعلام شده است. به نظر می‌رسد از آنجا که خبرخوان‌ها، نرم‌افزارهایی هستند که به‌صورت خودکار به‌روز می‌شوند، نمی‌توانند اعتبار زیادی در میان مردم داشته باشند.

براساس نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ، کمترین میزان اعتماد، مربوط به اخبار منتشر شده در وب‌‌سایت‌هاست. طبق آمار منتشر شده، تنها حدود 36درصد از امریکایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، به اخبار وب‌سایت‌ها اعتماد دارند.

 

ارسال نظر