صداهای ناهنجار با اجرای پاپ‌ها در سالن وزنه‌برداری

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۴۸
صداهای ناهنجار با اجرای پاپ‌ها در سالن وزنه‌برداری

برگزاری بخش موسیقی پاپ سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر آن ‌هم در سالن وزنه‌برداری می‌تواند حواشی و البته عوارض نادری مانند مسمومیت‌های صوتی برای تعدادی از مخاطبان به دنبال داشته باشد.

مسمومیت صوتی ازجمله نادر مسمومیت‌ها و آسیب‌هایی است که بسیار به ندرت شامل اهالی و مخاطبان موسیقی می‌شود و بیشتر کارگرانی دچار آن می‌شوند که در مشاغل پرخطر با فرکانس‌های زیان‌آور مشغول هستند. آسیب‌ها و اختلالات جسمی آنها در حوزه شنیداری، گوارشی، عصبی، مغزی و بسیاری موارد دیگر به وجود می‌آید. در بخش پاپ سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به جز یک اجرا(کنسرت علی زندوکیلی در برج میلاد) همگی در سالن وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی گنجانده شده‌اند و شب گذشته (سه‌شنبه ۲۶دی ماه ۱۳۹۶) نیز گروه پازل بند از ساعت ۲۲ در این سالن ورزشی روی صحنه رفت. البته مخاطبان این گروه نیز تقریبا تمامی صندلی‌های این سالن را پر کرده بودند. اما اتفاق صوتی که از ابتدا تا انتهای این کنسرت روی داد بیش از آنکه باعث لذت شنیداری مخاطبان باشد؛ باعث بروز عواضی جسمی ناشی از فرکانس‌های نامطلوب و زیان‌آور برای درک شنیداری انسان بود که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت. به گزارش ایلنا، عوارضی که انتخاب نامناسب محل اجرای کنسرت‌های موسیقی جشنواره موسیقی فجر در پاپ حاصل آن بود. اینکه حرف و حدیث‌های بسیاری در روزهای اخیر درباره نامناسب بودن کیفیت و استاندارهای این سالن برای برگزاری کنسرت در این سالن وجود داشته به مبحث پیچیده فیزیک صوت بازمی‌گردد که با توجه به موزیسین بودن برخی از دست‌اندرکاران جشنواره جای تعجب بسیار دارد.

انتخاب فضای سرپوشیده و فاقد استانداردهای لازم برای برگزاری بخش موسیقی پاپ جشنواره موسیقی فجر طی روزهای گذشته مورد اعتراض بسیاری از موزیسین‌ها و کار‌شناسان این حوزه بوده است. اما چرا این طیف‌ها به برگزاری بخش موسیقی پاپ در سالن وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی انتقاد داشته‌اند و چه عواقبی دامنگیر مخاطبان این حوزه بوده است؟ این سوالی است که باید به آن پاسخی روشن و شفاف داد.

در طول سال‌های گذشته بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر همواره در برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شد؛ یعنی در دو سالنی که اصولا برای برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها طراحی شده‌اند و کمترین سنخیتی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی ندارند؛ اما فضای آنها به‌گونه‌یی است که حداقل آسیب‌های صوتی را برای شنوندگان دربردارند؛ فضاهایی که با وجود ایرادات متعدد آکوستیکی، صدایی با کمترین کیفیت را به مخاطب ارائه می‌دهند اما آسیب جدی را نیز در بحث برگزاری کنسرت در فضاهای سرپوشیده به مخاطب وارد نمی‌کنند. اما امسال در سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر، سالن وزنه‌برداری مجموعه وزرشی آزادی درحالی برای اجرای گروه‌های پاپ در نظر گرفته شد که نه تنها شرایط حداقلی را در این زمینه مانند سالن‌هایی چون برج میلاد و نمایشگاه بین‌المللی تهران ندارد بلکه باعث مسمومیت صوتی مخاطبان اینگونه موسیقی نیز شده است.

 

 

ارسال نظر