تاجگذاری محمدعلی شاه بدون حضور نمایندگان

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۴۶
تاجگذاری محمدعلی شاه بدون حضور نمایندگان

از همان ابتدا عنادش با مشروطه و مجلس را نشان داد. محمدعلی شاه قاجار که بعد از مرگ پدرش مظفرالدین شاه به سلطنت رسیده بود، بیست و هشتم دی 1285 و در مراسم تاجگذاری‌اش، هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای ملی را دعوت نکرد.

او همچنین زمانی که حکم سلطنت مشروطه را نزدش آوردند از امضای آن خودداری کرد و حتی از امضا کردن متمم قانون اساسی هم خودداری می‌کرد اما با اعتراضات مردم به ناچار امضا کرد.

محمدعلی شاه با اینکه یک سال پس از رسیدن به قدرت در مجلس شورای ملی سوگند وفاداری به مشروطه یاد کرد، اما کمتر از دو سال پس از تاجگذاری طی تلگرافی به تمام ولایات و حکام با رد فعالیت مجلس اول تاکید کرد، این مجلس خلاف مشروطیت است و از این پس مخالفان را سرکوب خواهد کرد.

شاه پس از آن با شدت و حدت بیشتری به ستیز با مشروطه ادامه داد و پس از چندی کش و قوس سرانجام شمشیر را از رو بست و دستور به توپ بستن مجلس را صادر کرد. دوران حکومت محمدعلی شاه به «استبداد صغیر» مشهور است. با وجود اینکه در زمان محمدعلی شاه بیش از چندین دهه از عکاسی گذشته بود و عکاسی، هنری رایج در دربار به شمار می‌رفت اما از مراسم تاجگذاری و پس از آن دوران کوتاه پادشاهی محمدعلی شاه عکس کمی گرفته و برجا مانده است. در این میان یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به روز تاجگذاری است که با وجود کیفیت نه چندان مطلوب آن شاید تنها عکس گرفته شده در آن روز از شاه جدید قاجار باشد. در این میان انگشت‌شماری عکس نیز وجود دارد که شاه را پس از تاجگذاری نشان می‌دهد. عکس روز تاجگذاری به آنتوان سوریوگین نسبت داده شده و عکاسان دیگر عکس‌ها نامعلوم هستند.

مورخان محمدعلی شاه را مردی خرافی توصیف کرده‌اند که انجام بسیاری از کار‌هایش را به جای اندیشیدن و رایزنی به فال، رمل و اسطرلاب می‌سپرد و مادرش بر او چیرگی و نفوذ داشت.

 

 

ارسال نظر