کابوس ورشکستگی کاریلیون

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۴۳
کابوس ورشکستگی کاریلیون

گروه گوناگون  پیش از آنکه همه‌پرسی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صورت گیرد، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که برگزیت، بریتانیا را با بحران‌های اقتصادی بسیاری روبه‌رو کند. در این میان، عده‌یی نیز خروج از اتحادیه را برای بریتانیا سودمند و حافظ منافع این کشور می‌دانستند. اکنون، با گذشت بیش از یک‌سال از این همه‌پرسی، به‌نظر می‌رسد تاثیرات اقتصادی برگزیت، بسیار بیشتر از چیزی باشد که قبلا تصور می‌شد. طبق گزارش‌های اعلام شده، در ماه‌های اخیر، بازارها به‌شدت نگران اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند و بیش از هر چیزی، کاهش رشد اقتصادی و به‌ویژه کاهش نرخ بهره، به‌ دغدغه اصلی تبدیل شده است.

از طرفی، با کاهش ارزش پوند پس از برگزیت، قیمت‌ها افزایش یافته و بودجه خانوارها نیز کاهش پیدا کرد؛ این موضوع مانعی برای بانک مرکزی بریتانیا، در مقابل افزایش نرخ بهره بانکی برای بدهی سرسام‌آور مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. این عوامل، علاوه بر ایجاد نگرانی در بازارها، موجب ورشکستگی برخی بانک‌های بریتانیا شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، به‌دلیل مقررات آسان برای اعطای وام، تعداد ورشکستگان در بریتانیا در سه ماه سوم سال 2016 به بیشترین رقم از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد رسیده است. در هفته گذشته نیز، خبرهایی از ورشکستگی شرکت کاریلیون منتشر شد. این شرکت چندملیتی، دومین شرکت بزرگ ساختمانی در بریتانیاست که در فهرست بورس لندن نیز، قرار داشته و بسیاری از پروژه‌های دولتی در دست این شرکت بود. طبق اخبار منتشر شده، این شرکت در سال 2017، با مشکلات مالی فراوانی مواجه و درنهایت در 15 ژانویه 2018، منحل شد. براساس آمار منتشر شده، بدهی‌های معوقه این شرکت به بانک‌هایی که از آنها وام دریافت کرده بود بیش از 1.3 میلیارد پوند اعلام شد؛ این در حالی است که نقدینگی این شرکت، تنها حدود 28میلیون پوند گزارش شد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که مشکلات بسیاری در اقتصاد بریتانیا ایجاد خواهد شد؛ چراکه گفته شده ورشکستگی این شرکت باعث شده ده‌ها هزار نفر ازجمله بیش از کارکنان این شرکت در بریتانیا بیکار شوند. طبق آخرین آمار منتشر شده، شمار کارکنان این شرکت در سال 2013، حدود 16هزار و 146 نفر اعلام شد که این رقم در سال 2016، به 19 هزار و 256 نفر رسید. شمار کارکنان این شرکت در سطح جهان، در سال 2016، 48هزار و 500نفر اعلام و سرمایه‌ آن، بیش از 5 میلیارد و

200 میلیون پوند برآورد شده است.

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده، این شرکت در زمان فعالیت خود حدود 400 میلیون پوند برای پروژه‌های بازسازی نیروگاه «باترسی» لندن سرمایه‌گذاری کرده بود؛ باترسی یک نیروگاه از کار افتاده سوخت فسیلی است که دولت بریتانیا، قرارداد پروژه‌های بازسازی آن را با کاریلیون، منعقد کرده بود. باتوجه به اینکه اکثر پروژه‌های این شرکت، دولتی بود، مدیران ارشد کاریلیون در هفته گذشته درخواست مساعدت از دفتر نخست‌وزیری بریتانیا داشتند. طبق گزارش‌های به دست آمده، مسوولان این شرکت می‌خواستند تا دولت به مدت 4ماه بودجه بیشتری دراختیار آنها قرار دهد؛ به گفته یکی از مدیران ارشد این شرکت، با درخواست کاریلیون از دولت موافقت نشد.

کاریلیون همچنین طیف وسیعی از ساخت و سازهای مهم و مدیریت امور خدماتی را در بریتانیا برعهده داشته است از دیگر فعالیت‌های کاریلیون، می‌توان به تامین حدود 50 هزار خانه برای پرسنل نظامی دولت بریتانیا اشاره کرد. همچنین این شرکت، کمک به تامین غذای 218 مدرسه و مدیریت 11هزار و 500 تخت بیمارستانی را در کارنامه خود دارد. باتوجه به اینکه این شرکت ساختمانی، پروژه‌های بسیار بزرگی در دست داشته با ورشکستگی، سرنوشت آن پروژه‌ها نامعلوم مانده است. در ادامه فعالیت‌های این شرکت، می‌توان به مدیریت 50 زندان و ساخت خط راه‌آهن پرسرعت لندن-منچستر اشاره کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، هزینه ساخت این خط‌آهن، حدود 1.4میلیارد پوند بوده است.

طبق اعلام سازمان ساخت و ساز در بریتانیا، تجربه نشان می‌دهد 18درصد از مشاغل کوچک که زیرمجموعه شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کنند، پس از ورشکستگی در 5 سال اول نابود خواهند شد. گفته شده که هزاران شغل در پی ورشکستگی این شرکت در معرض خطرند و باید 120 روز منتظر باشند تا تکلیف این شرکت مشخص شود.

 

ارسال نظر