نمایش 2 پیراهن مقدس در موزه ملی قرآن

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۳۲
نمایش 2 پیراهن مقدس در موزه ملی قرآن

موزه ملی «قرآن کریم» میزبان دو پیراهن تاریخی از دوره صفویه و قاجار با استفاده‌های خاص و طرح‌ها و نوشته‌های متفاوت روی آنهاست.

«نیم‌پیراهن نخی» باقی‌مانده از دوره‌ قاجار است که روی آن نوشته‌های قرآنی، ادعیه و جداول اعداد و نیز ۱۲ صورت فلکی که هر کدام مربوط به یکی از ماه‌های سال بوده، نوشته شده است.

بسیاری از تمدن‌های باستانی به‌ویژه در خاورمیانه برپایه ۱۲ بوده‌اند، بنابراین سال را نیز به ۱۲ماه تقسیم کرده‌اند. در قرن چهارم هجری جمعیت اخوان‌الصفا به پیروی از اخترشناسان بابلی و یونانی به مطالعه ۱۲ برج «منطقه البروج» پرداختند و سال را به چهار گروه تقسیم کردند. استفاده از این پوشش لباس نیز احتمالا هنگام تحویل سال و نیز برگزاری مراسم آیینی و نجومی بوده است. «تن‌پوش» نیز یکی از پیراهن‌های به نمایش درآمده در موزه ملی قران کریم است که روابط عمومی موزه ملی قرآن در توضیح آن به ایسنا این‌طور می‌گوید: پیراهن قرآنی از جنس کتان، مزین به سوره‌های کوچک قرآن و مربع‌های وقفی یا تطبیقی دارای جداول اعداد و علم الحروف یا ابجد است. این نوع پیراهن‌ها حداقل دو نوع کاربری داشته‌اند؛ یکی پوشیدن آن توسط رزمندگان در جنگ‌ها برای پیروزی در مقابل دشمن و دیگری استفاده در محاکم قضایی برای اثباتِ بی‌گناهی متهم با قسم خوردن به آیات مکتوب بر آن. این قسم در اماکن مقدس مانند امامزاده، مساجد و نظایر آن انجام می‌شده است. به گفته‌ پژوهشگران «در دوختن یک پیراهن چهل دختر دوشیزه شرکت داشتند تا نتیجه‌ مطلوب از آن گرفته شود.» نوع دیگر آن کاغذی و ساده بوده که دادخواهان با پوشیدن و ایستادن در محل مخصوص توجه مسوولان حکومتی را به خود جلب کرده و باعث رسیدگی به درخواست آنها می‌شدند. این دو پیراهن مقدس در طبقه منفی دو موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمده‌اند و در حال حاضر زمان نمایش آنها در این موزه نامحدود است. موزه ملی قرآن در تقاطع خیابان امام‌خمینی (ره) و خیابان ولیعصر(عج) از ساعت ۹ تا ۱۶ در روزهای شنبه تا چهارشنبه برای بازدید عموم به صورت رایگان باز است.

 

ارسال نظر