منتظران جنگ هسته‌ای در سال 2018

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۵۰
منتظران جنگ هسته‌ای در سال 2018

گروه گوناگون  در هفته گذشته رهبر کره‌شمالی اعلام کرده بود که همیشه یک دکمه هسته‌یی روی میزش قرار دارد. دونالد ترامپ نیز در مقابل او اعلام کرده بود که دکمه هسته‌یی او بسیار بزرگ‌تر و قوی‌تر است. این تهدیدهای کره‌شمالی و امریکا تنها مربوط به این پیام‌ها نیست. از آغاز آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، امریکا نیز در مقابل آن سکوت نکرد و دونالد ترامپ این کشور را تهدید به نابودی کامل کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان، این تهدید‌ها می‌تواند آهنگ آغاز جنگ میان کره‌شمالی و امریکا باشد. روز جمعه نیز مشاوران دونالد ترامپ اعلام کردند که نگران آغاز جنگ هسته‌یی امریکا با کره‌شمالی هستند. هرچند که در بسیاری از نظرسنجی‌ها بسیاری از مردم به خصوص در کشورهای اروپایی پیش‌بینی‌ می‌کنند که در سال 2018 در مقایسه با سال‌های قبل اوضاع جهان بهتر و آرام‌تر خواهد بود، اما تازه‌ترین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که شمار بسیاری از کشورها، نگران افروخته شدن آتش جنگ میان امریکا و کره‌شمالی هستند؛ چرا که اگر این جنگ هسته‌یی آغاز شود، علاوه بر امریکا و کره‌شمالی بسیاری از کشورهای دیگر را درگیر و متحمل خسارات فراوانی خواهد کرد. طبق آخرین نظرسنجی‌های موسسه ایپسوس، تقریبا نیمی از مردم در برزیل، ترکیه، امریکا و کانادا بر این باور هستند که جنگ بین امریکا و کره‌شمالی در سال 2018 آغاز خواهد شد. بر اساس آمارهای اعلام شده، حدود 50درصد از برزیلی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، سال نو میلادی را زمان عملی‌کردن تهدیدهای امریکا و کره‌شمالی در مقابل یکدیگر می‌دانند. 49درصد از مردم ترکیه نیز نگران آغاز جنگ کره‌شمالی و امریکا هستند. پیش از این نیز در سال 2015 ترکیه از سوی کره‌شمالی مورد تهدید قرار گرفته بود. تهدید هسته‌یی کره‌شمالی علیه ترکیه به دلیل حمله به جنگنده سوخوی روسی اگر حتی عملی نشد اما تهدیدی خطرناک برای روسیه بود. به‌ نظر می‌رسد این موضوع از عواملی باشد که ترکیه را نگران افروخته شدن آتش جنگ میان امریکا و کره‌شمالی کرده است؛ چرا که همان‌طور که گفته شد، اگر این جنگ آغاز شود، بعید به‌نظر می‌رسد که محدود به همین دو کشور بماند.

آن‌طور که در این گزارش گفته شده، حدود 47 درصد از مردم امریکا و کانادا بر این باور هستند که در سال 2018 میان امریکا و کره‌شمالی جنگ هسته‌یی آغاز خواهد شد. این در حالی است که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که مقام‌های امریکایی، آژیرهای خطر را در مناطق مختلف مجمع‌الجزایر هاوایی آماده کرده و از مردم این ایالت خواسته‌اند تا در صورت حمله هسته‌یی کره‌شمالی به پناهگاه بروند. همچنین در سال گذشته میلادی با افزایش تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، ناوگروهی قدرتمند از نیروی دریایی امریکا به همراه ناو هواپیمابر این کشور عازم سواحل کره‌جنوبی شده است. در این میان برخی بر این باورند که بازنده اصلی جنگ میان امریکا و کره‌شمالی، قطعا دولت پیونگ یانگ خواهد بود؛ چرا که علاوه بر شمار کلاهک‌های هسته‌یی که در اختیار امریکاست، پیش‌بینی می‌شود که کشوری حاضر به حمایت از کره‌شمالی نخواهد بود.

بر اساس گزارش موسسه ایپسوس، حدود 46درصد از مردم آفریقای‌جنوبی، سال 2018 را آغاز جنگ هسته‌یی میان امریکا و کره‌شمالی می‌دانند.

طبق آمار منتشر شده، نگرانی مردم در کشورهای آسیایی از جنگ هسته‌یی میان امریکا و کره‌شمالی، بسیار کمتر از اروپایی‌ها و امریکایی‌هاست. بر اساس این نظرسنجی در میان آسیایی‌ها تنها در هند است که حدود 45درصد از مردم سال 2018 را سال جنگ هسته‌یی میان امریکا و کره‌شمالی می‌دانند. ژاپن، چین، روسیه و کره‌شمالی کمتر از سایر کشورها نگران آغاز جنگ میان امریکا و کره‌شمالی هستند. بر اساس این گزارش، حدود 32درصد از ژاپنی‌ها آغاز جنگ هسته‌یی میان امریکا و کره‌شمالی را در سال 2018 قطعی می‌دانند که این تعداد در میان چینی‌ها به 30 درصد می‌رسد. این در حالی است که به‌دنبال تشدید تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی، چین از احتمال وقوع جنگ هسته‌یی ابراز نگرانی و مقامات این کشور اعلام کرده بودند که قاطعانه با هرگونه موضع‌گیری کلامی یا اقدام تهدیدآمیزی که منجر به تشدید تنش‌ها شود، مخالف هستند. با این‌حال، مردم این کشور نگرانی چندانی از وقوع جنگ هسته‌یی میان امریکا و کره‌شمالی ندارند. در روسیه و کره‌جنوبی‌ نیز تنها حدود 20درصد از مردم وقوع جنگ میان امریکا و کره‌شمالی را در سال 2018، قطعی می‌دانند. با وجود بالا گرفتن تهدید و تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی طبق گزارش‌های منتشر شده در شهر سئول که ۲۰درصد از جمعیت کره‌جنوبی را در خود جای داده و تنها ۵۶ کیلومتر با منطقه غیرنظامی بین دو کره فاصله دارد، به‌نظر می‌رسد همه‌چیز عادی بوده و کارها طبق معمول انجام می‌شود.

در این میان حدود 39درصد از مردم بریتانیا بر این باور هستند که در سال نو میلادی، جنگ هسته‌یی میان امریکا و کره‌شمالی آغاز خواهد شد. این آمار در حالی منتشر شده که پیش از این، دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق بریتانیا بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود که تهدید نظامی کره‌شمالی، او را به‌شدت نگران کرده است. او همچنین هشدار داده بود که کره‌شمالی می‌تواند به‌راحتی امریکا و بریتانیا را هدف قرار دهد.

 

 

ارسال نظر