تصویب اخراج رییس امریکایی دارایی از ایران

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۴۷:۴۸
کد خبر: ۱۱۴۵۷۷
تصویب اخراج رییس امریکایی دارایی از ایران

نوزدهم دی 1323 مجلس ایران، قانون سلب اختیارهای فوق‌العاده مالی و اقتصادی آرتور میلسپو، رایزن امریکایی را تصویب کرد. در قانون استخدام وی، اختیارهای کاملی به او داده بودند که هیچ هزینه‌یی بدون اجازه او انجام نمی‌شد و دولت هیچ گونه تعهد مالی بدون موافقت میلسپو نمی‌توانست انجام دهد.

میلسپو دو بار وارد ایران شد. یک بار در سال 1301 زمانی که به دنبال مشکلات اقتصادی و مالی ایران بعد از جنگ جهانی اول، دولت قوام‌السلطنه دکتر آرتور چستر میلسپو، اقتصاددان ۳۸ساله امریکایی را برای سر و سامان دادن به امور مالیه استخدام کرد. میلسپو دانش‌آموخته دکترای دانشگاه جانز‌هاپکینز بود که پس از دو سال تدریس در رشته علوم سیاسی در همان جانز‌هاپکینز در سال ۱۹۱۸میلادی به عنوان مشاور تجاری وزارت امورخارجه ایالات متحده امریکا استخدام شد و به دعوت ایران وارد ایران شد و اول خرداد ۱۳۰۶ ایران را ترک کرد.

او اما بار دیگر از آنجا که تجدید انتخاب مستشاران امریکایی برای امور اقتصاد و دارایی در نظر دولت بود در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۲۱ دکتر میلسپو برای بار دوم برای ریاست کل دارایی انتخاب شد. آقای شریدن امریکایی برای خواربار و 4 امریکایی دیگر همکار میلسپو باز دو نفر دیگر معاون میلسپو آقای ویویان امریکایی برای وزارت خواربار و نیز استخدام گراشام امریکایی برای ریاست گمرک و در تیر ماه ۱۳۲۲ شش امریکایی دیگر برای همکاری با میلسپو انتخاب شدند. میلسپو در دی ماه ۱۳۲۱ وارد تهران شد و به عنوان رییس کل دارایی با اختیارات وسیعی امور مالی و اقتصادی کشور را در دست گرفت و خزانه‌داری، حمل و نقل، توزیع خواربار و تثبیت قیمت‌ها و حتی تعدیل اجاره‌بها در اختیار او و ۶۰ نفر از همکارانش قرار داده شد. اقدامات او این ‌بار زیاد مورد توجه مردم قرار نگرفت و کلا در نوبت اول ماموریتش موفق‌تر بود. مجلس زیر فشار افکار عمومی در ۸ ژانویه ۱۹۴۵ برابر با ۱۹دی ۱۳۲۳ قانونی مبنی بر سلب اختیارات فوق‌العاده میلسپو گذراند سپس دولت اقدام به برکناری او و اخراجش از ایران کرد.

 

ارسال نظر