درخواست مصدق برای تمدید اختیارات نخست‌وزیر

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۹۶
درخواست مصدق برای تمدید اختیارات نخست‌وزیر

محمد مصدق نخست‌وزیر با ارسال نامه‌یی از نمایندگان مجلس خواست، اختیارات او را برای یک سال دیگر تمدید کنند.

بیست‌ودوم تیر ۱۳۳۱ محمد مصدق با ارائه لایحه‌یی از مجلس هفدهم شورای ملی خواست اختیارات او را در مقام نخست‌وزیری افزایش دهد. مصدق در این لایحه از مجلس خواسته بود اختیاراتی ویژه به مفهوم تنظیم لوایح و اجرای ۶ ماهه آنها قبل از ارائه به مجلس و تصویب قانونی به وی تفویض کنند. این قانون بیستم مرداد 20 روز پس از واقعه 30 تیر به تصویب مجلس رسید. یک ماه قبل از این، درحالی که مصدق به‌دلیل کارشکنی‌های اقلیت مجلس تحت رهبری سیدحسن امامی و خارج بودن اختیار ارتش و نیروهای نظامی از دست نخست‌وزیر استعفا کرد و قوام برای چند روز به نخست‌وزیری رسید و با قیام 30 تیر سقوط کرد، مجلس به تداوم نخست‌وزیری مصدق و افزایش اختیارات مصدق به مدت 6 ماه رای داد.

با پایان این 6 ماه، مصدق بار دیگر درخواست تمدید این اختیارات، این‌بار به مدت یک سال را مطرح کرد. برخی، این اختیارات خارج از قانون را بهانه‌یی برای سقوط دولت او عنوان می‌کنند.

احمد رضوی نایب‌رییس مجلس شورای ملی، پس از تصویب تمدید اختیارات مصدق در مجلس، این قانون را به این شکل صورت‌جلسه کرد: قانون تمدید مدت اختیارات 6 ماهه اعطایی به شخص آقای دکتر مصدق نخست‌وزیر از تاریخ انقضا برای مدت یک سال؛ ‌ماده واحده - اختیارات موضوع قانون بیستم مرداد ماه ۱۳۳۱ از تاریخ انقضا برای مدت یک سال دیگر تمدید می‌شود. تبصره - لوایح قانونی که در ظرف مدت اختیارات 6‌ماهه به امضای آقای دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر رسیده یا برسد باید تا انقضای مدت مزبور کلا به مجلس شورای ملی تقدیم شود و همچنین هر یک از لوایح قانونی که در ظرف یک سال دوره تمدیدی در حدود اختیارات تهیه و به‌موقع ‌اجرا گذارده می‌شود، باید از تاریخ امضای نخست‌وزیر فعلی منتها تا سه ماه برای تعیین تکلیف قطعی به مجلس شورای ملی تقدیم شود. این قانون که مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره‌ است در جلسه فوق‌العاده شب سه‌شنبه سی‌ام دی ماه یک‌هزار و سیصد و سی و یک به تصویب مجلس شورای ملی رسید.»

 

ارسال نظر