اروپایی‌هایی که گرم نمی‌شوند

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۹۲
اروپایی‌هایی که گرم نمی‌شوند

گروه گوناگون   

در بسیاری از نقاط جهان، فصل زمستان با بارش برف و سردشدن هوا همراه است، اما در بسیاری از کشورها کاهش دما تنها مربوط به فصل زمستان نیست. در این مناطق برودت هوا بیش از حد انتظار است، به‌طوری که حرارت خورشید و گرمای تابستان نیز تاثیر چندانی بر آن ندارد. طبق گزارش‌های به دست آمده، در میان کشورهای اروپایی مناطقی وجود دارد که در طول سال، مساحت آنها را یخ پوشانده است و نور خورشید، تاثیر چندانی در گرم کردن هوای این مناطق ندارد. در بسیاری از کشورهای اروپایی بسیاری از خانواده‌ها در تلاش‌ هستند تا بتوانند در ماه‌های طولانی و روزهای کوتاه زمستان خود را گرم نگه دارند. از طرفی در سال‌های اخیر روند مصرف انرژی در اروپا رو به رشد بوده که این موضوع با توجه به تداوم بحران اقتصادی نامطلوب است. به علاوه قیمت منابع انرژی نیز برای اروپایی‌ها در حال افزایش است. بر این اساس که مشکلات تامین انرژی علاوه بر موقعیت جغرافیایی این کشورها بحران‌های دیگری در مقابل سرما ایجاد کرده است. شدت این بحران در کشورهای مختلف اروپایی متفاوت است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی یورواستات حدود 39.2درصد از مردم بلغارستان در سال 2016 مشکلات بسیاری برای گرم کردن منازل خود داشتند. این آمار حدود 10سال پیش نزدیک به 70درصد اعلام شده بود. این در حالی است که آب‌وهوای بلغارستان معتدل قاره‌یی است که زمستان‌های سرد و طولانی دارد. بارش برف نیز از دسامبر تا اواسط مارس در این کشور دیده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، بحران‌های مالی و بالابودن هزینه انرژی در برخی کشورها علاوه بر موقعیت جغرافیایی موانع بسیاری برای ساکنان ایجاد می‌کند. لیتوانی و یونان از کشورهایی هستند که سهم بزرگی از جمعیت آنها برای تامین گرما در فصل زمستان با مشکل روبه‌رو می‌شوند؛ چرا که مشکلات اقتصادی در جنوب اروپا بسیاری از افراد را درگیر کرده است. بنا بر تازه‌ترین آمار منتشر شده بیش از 29درصد از مردم در لیتوانی و یونان در سال 2016 نمی‌توانستند منازل خود را گرم نگه دارند. همچنین در این گزارش گفته شده که حدود 24درصد از مردم قبرس و 22 درصد از مردم پرتغال نیز در سال 2016 برای تامین گرمای منازل خود با مشکل مواجه بودند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، اروپا همیشه در زمینه تامین انرژی خود با مشکلاتی رو‌به‌رو بوده که گاه کشورهای این قاره را به موضع‌گیری‌های سیاسی یا اقدام‌هایی متناقض کشانده و ثبات یا عدم ثبات کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی را به امری مهم در سیاست خارجی اعضای اتحادیه اروپا تبدیل کرده است. در این میان از آنجا که ایتالیا ۸۵ درصد از گاز مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند، با بروز برخی مشکلات در واردات گاز از کشورهای مختلف مشکلات بسیاری برای تامین گرما در این کشور ایجاد می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده حدود 16.1درصد از مردم ایتالیا در سال 2016، نتوانستند به خوبی منازل خود را گرم کنند که این مشکل در رومانی حدود 13.8درصد از شهروندان را درگیر کرد و در اسپانیا به 10.1درصد از ساکنان رسید.

به گفته بسیاری از مقامات اروپایی، وابستگی بیش از حد اروپا به یک منبع تامین انرژی مخالف اصول ابتدایی اقتصاد آزاد و اقتصاد بازار است و اروپا باید با ایجاد فضایی رقابتی، منابع انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. همچنین گفته شده که کشورهای اروپایی باید با استفاده از انرژی‌های جایگزین، میزان وابستگی خود به واردات نفت و گاز از روسیه را کاهش دهند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ منتشر شده، بسیاری از کشورها به دلیل کمبود انرژی‌های مصرفی و هزینه‌های بالای آنها قادر به تامین گرمای منازل خود نیستند. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده حدود 9.2درصد از مردم مجارستان، 7.1درصد از لهستانی‌ها و 6.1درصد از بریتانیایی‌ها در سال 2016 برای گرم کردن منازل خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند. طبق این گزارش فرانسه، آلمان، اتریش و سوئد نیز در فهرست کشورهایی قرار دارند که در سال 2016 با مشکلات بسیاری برای گرم کردن منازل خود مواجه بودند.

 

 

ارسال نظر