آثار کتیبه‌دار و الواح اورارتویی در موزه‌های ایران

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۵۵
آثار کتیبه‌دار و الواح اورارتویی در موزه‌های ایران

الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته‌های اورارتویی به جای مانده از اورارتوها که در اطراف دریاچه‌های ایران، ارمنستان و ترکیه حکومت می‌کردند در موزه‌های ایران و جهان نگهداری می‌شوند.

مریم دارا، استادیار پژوهشکده ‌زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در سخنرانی علمی با موضوع «انواع و مضمون کتیبه‌های اورارتویی در ایران» از سلسله نشست‌های نمایشگاه ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین مطرح کرد و گفت: اورارتوها حدود سده‌های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه‌های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان ترکیه حکومت می‌کردند. او با اشاره به اینکه از آنها آثار، اشیا و کتیبه‌هایی بر جای مانده که ما را در شناخت بهتر اورارتوها یاری می‌رسانند، تصریح کرد: در ایران عمده ‌آثار اورارتویی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به دست آمده‌اند. به گفته دارا از اورارتوها حدود ۱۷۰۰کتیبه تاکنون شناسایی شده که تعدادی از این کتیبه‌های میخی و هیروگلیف اورارتویی در ایران به دست آمده‌اند. او افزود: این کتیبه‌ها روی سنگ، صخره، فلز، سفال، ‌گوی و لوح نوشته شده‌اند. استادیار پژوهشکده ‌زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌ها افزود: موزه‌ ملی ایران سهم بسزایی در نگهداری از آثار کتیبه‌دار اورارتویی دارد و الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته‌هایی در آن نگهداری می‌شود.

به گفته او همچنین کتیبه‌هایی از محوطه‌های اورارتویی ایران در موزه رضا عباسی و موزه‌های باستان‌شناسی آذربایجان شرقی و غربی همچنین موزه رشت هستند. در خارج از ایران نیز در موزه برلین، هرمیتاژ، وان و مجموعه‌هایی دیگر آثار کتیبه‌دار اورارتویی که از ایران خارج شده‌اند، دیده می‌شوند. دارا در ادامه به شکل، ترجمه و مضمون این کتیبه‌ها پرداخت و گفت: کتاب «کتیبه‌های میخی اورارتویی از ایران» به تازگی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده که شامل ۷۴کتیبه و ۱۴نوع مهرنبشته میخی اورارتویی است.

 

ارسال نظر