کمک‌هایی به مقر تروریست‌ها برای مقابله با تروریسم

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۴۰:۲۰
کد خبر: ۱۱۴۱۷۳
کمک‌هایی به مقر تروریست‌ها برای مقابله با تروریسم

گروه گوناگون|

سال 2018 برای دونالد ترامپ با حمله توییتری به پاکستان آغاز شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، دونالد ترامپ در نخستین توییت خود در سال جدید میلادی در مورد کمک‌های مالی امریکا به پاکستان جهت مبارزه با تروریسم، اقدام دولت امریکا را در 15سال گذشته ناشی از بی‌فکری دانست و پاکستان را متهم به فریبکاری و حمایت از تروریسم کرد؛ اتهامی که دولت پاکستان آن را رد و سفیر امریکا در این کشور را احضار و اعتراض خود را نسبت به توییت دونالد ترامپ درخصوص شک او نسبت به نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم ابراز کرد. آن طور که در گزارش‌ها نیز آمده، دولت امریکا در هفته‌های اخیر اعلام کرده که پاکستان، همکاری لازم برای مقابله با ستیزه‌جویان و گروه‌های تروریستی را نداشته است. پیش از این نیز معاون ترامپ در سفری به افغانستان به دولت پاکستان هشدار داد که از پناه دادن به گروه‌هایی که با دولت افغانستان می‌جنگند، دست بردارد.

در سال‌های گذشته پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده نزدیک به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی پاکستان نه تنها در روابط میان اسلام‌آباد و کاخ سفید تنش ایجاد شد بلکه دولت امریکا نیز کمک‌های مالی خود را به پاکستان به حالت تعلیق درآورد؛ این کمک‌ها در راستای مبارزه پاکستان با تروریسم صورت می‌گرفت. در این سال علاوه بر ایجاد تنش میان روابط امریکا و پاکستان، جوامع جهانی نیز پاکستان را به حمایت از تروریست متهم کردند. با این‌ حال دولت امریکا بار دیگر وعده کمک به پاکستان را در سال 2013 داد. طبق آمار منتشر شده در سال 2013 مجموع کمک‌های مالی امریکا به پاکستان در جهت مبارزه با تروریسم حدود 652 میلیون دلار اعلام شد. با این ‌حال بار دیگر دولت امریکا از کنگره این کشور خواست تا در بودجه سال 2014 کمک‌های مالی و امنیتی امریکا به پاکستان را تا حد زیادی کاهش دهد. بر این اساس در سال 2014 مجموع کمک‌های مالی امریکا به پاکستان به 630 میلیون دلار رسید.

با افزایش تمرکز واشنگتن بر خاورمیانه و تحولات آن به نظر می‌رسید که از کمک‌های امریکا به برخی از کشورهای جنوب آسیا کاسته شود و این احتمال مطرح شد که کمک‌های مالی امریکا به پاکستان تمدید نشود. با این‌ حال در سال 2014 یکی از مقامات وزارت دفاع پاکستان پس از دیدار با مقامات امریکا در واشنگتن اعلام کرد که کمک نظامی واشنگتن براساس صندوق پشتیبانی ائتلاف به پاکستان تا سال 2016 نیز ادامه خواهد یافت.

طبق آمار منتشر شده در سال 2015 علاوه بر آنکه کمک‌های مالی امریکا به پاکستان تمدید شد بلکه در مقایسه با سال‌های گذشته با افزایش قابل ‌توجهی روبه‌رو شد. در این سال کمک‌های مالی امریکا به پاکستان در راستای مبارزه با تروریسم با افزایشی بیش از 630 میلیون دلار به 690 میلیون دلار رسید.

گفته می‌شود که دولت امریکا اعتقاد داشت که حضور تروریست‌ها در مناطق مرزی پاکستان، اثر منفی بر ثبات افغانستان دارد بنابراین کمک‌های مالی امریکا به پاکستان ادامه خواهد یافت. در سال 2016 نیز کمک‌های مالی امریکا به پاکستان با اندکی کاهش ادامه یافت و مجموع آن حدود 686 میلیون دلار اعلام شد. پس از سال 2016و با روی کار آمدن دولت جدید در امریکا دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور به دنبال اتخاذ رویکردی سختگیرانه علیه پاکستان بود تا بتواند ستیزه‌جویانی که از خاک این کشور به افغانستان حمله می‌کنند را نابود کند. همچنین در این زمان پنتاگون خبر داد که واشنگتن باقیمانده کمک‌های سال 2016 را به دلیل تلاش ناکافی اسلام‌آباد در مبارزه با شبکه تروریستی پرداخت نخواهد کرد.

بر این اساس سال 2017 مجموع کمک‌های مالی امریکا به پاکستان با کاهش قابل‌ توجهی روبه‌رو شد. طبق آمار منتشر شده در سال 2017 مجموع کمک‌های مالی امریکا به پاکستان حدود 392میلیون دلار اعلام شد که در مقایسه با سال 2016 نزدیک به 50 درصد کاهش داشت.

همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، دولت ترامپ احتمال خودداری از کمک به پاکستان را به طور جدی مورد بررسی قرار داده است. پیش از این نیز اعلام شده بود که دولت امریکا در نظر دارد در سال 2018میلادی تنها 345میلیون دلار به پاکستان کمک کند.

 برای دریافت این کمک‌ها پاکستان باید در مرزهای مشترک این کشور با افغانستان علیه گروه‌های تروریستی که اقدام به حمله به نیروهای امریکایی و ناتو در خاک افغانستان می‌کنند، قاطع برخورد کند.

 

ارسال نظر