طرحی جهت کاهش دارایی‌ فقرای امریکا

۱۳۹۶/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۹۶
طرحی جهت کاهش دارایی‌ فقرای امریکا

گروه گوناگون   اول دسامبر 2017، طرح مالیاتی دونالد ترامپ با اکثریت نمایندگان حزب جمهوری‌خواه امریکا در مجلس سنا به تصویب رسید؛ طرحی که گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش و در عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به شمار می‌آید. هر چند که رییس‌جمهوری امریکا طرح مالیاتی‌اش را هدیه کریسمس به قشرهای متوسط جامعه امریکا می‌داند اما بسیاری بر این باور هستند که این طرح، بیشتر به نفع افراد ثروتمند امریکاست. همچنین طبق محاسبات صورت ‌گرفته پیش‌بینی می‌شود که با اجرایی شدن قانون مالیاتی ترامپ، کسری بودجه فعلی امریکا به ‌شدت افزایش می‌یابد. همچنین گفته شده که دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا بر این باورند که این طرح علاوه بر آنکه شکاف طبقاتی را در امریکا افزایش می‌دهد، در 10سال آینده 1.5 تریلیون دلار به بدهی‌های این کشور که اکنون 20 تریلیون دلار است، می‌افزاید. این در حالی است که موافقان این طرح باور دارند با تسهیلات مالیاتی که در این طرح وجود دارد، رشد اقتصادی به ‌شدت افزایش می‌یابد که در نهایت کسری بودجه ایجاد شده را بهبود می‌بخشد.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های دانشگاه کوینیپیاک نیز نشان می‌دهد که با توجه به تمام چشم‌اندازی که برای طرح مالیاتی دونالد ترامپ ارائه شده، در میان مردم امریکا محبوبیت ندارد. طبق آمار منتشر شده، حدود 52درصد از مردم امریکا با این طرح مخالفند و تنها حدود 25درصد از مردم امریکا موافق این طرح هستند و باور دارند که اجرای این لایحه منجر به رشد اقتصادی کشور خواهد شد. حدود 23درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند نیز نظری نسبت به طرح مالیاتی دونالد ترامپ ندارند.

همان‌طور که گفته شد، دونالد ترامپ پس از ارائه طرح مالیاتی خود نوید افزایش شغل و رشد اقتصادی را به مردم امریکا داده است. همچنین موافقان این طرح با باور جبران کسری بودجه و رشد اقتصادی از طرح مالیاتی ترامپ حمایت کرده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد مردم امریکا چندان وعده‌های ترامپ را باور نکرده‌اند، چرا که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود 52درصد از مردم امریکا اعلام کرده‌اند که طرح مالیاتی ترامپ نمی‌تواند بهبودی در شرایط اقتصادی امریکا ایجاد کند. در این میان تنها حدود 36درصد از امریکایی‌ها، این طرح را منجر به رشد اقتصادی و افزایش شغل می‌دانند.

آن‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، هر چند که ترامپ این طرح را هدیه‌یی برای اقشار متوسط و کم‌درآمد امریکا می‌داند اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این طرح را فقط به نفع ثروتمندان امریکایی می‌دانند.

61درصد از مردم امریکا نیز که در نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک شرکت کردند با این طرح مخالفند و آن را در راستای منافع شرکت‌ها و ثروتمندان می‌دانند. طبق گزارش‌های منتشر شده، ثروتمندان امریکا که تنها یک‌درصد از مردم این کشور را تشکیل می‌دهند، براساس این طرح به‌طور متوسط از کاهش 51هزار دلاری در مالیات سالانه خود برخوردار خواهند شد. این در حالی است که طرح کاهش مالیاتی ترامپ تنها 900دلار کاهش در مالیات سالانه افراد کم درآمد که جمعیتی برابر با 99 درصد جمعیت امریکا را تشکیل می‌دهند، پیش‌بینی کرده است. در این میان تنها 24درصد از امریکایی‌ها این طرح را به نفع قشر متوسط جامعه و حدود 6 درصد آن را در راستای منافع قشر ضعیف جامعه امریکا می‌دانند.

طبق گزارش‌های منتشر شده در طرح مالیاتی ترامپ، چیزی به نام کاهش مالیاتی وجود ندارد، بلکه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی مالیات برای ثروتمندان کاهش می‌یابد، فقیرترها باید تفاوت آن را بپردازند. بسیاری از مردم امریکا نیز از تاثیر قابل ‌توجه این طرح بر دارایی‌های شخصی خود نگران هستند. طبق نتایج نظرسنجی صورت ‌گرفته حدود 36درصد از امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که طرح مالیاتی ترامپ تاثیر چندانی بر دارایی‌های شخصی ندارد اما 35درصد از امریکایی‌ها بر این باورند که این طرح، مالیات بر دارایی‌های شخصی آنها را افزایش می‌دهد. در این میان تنها 16درصد اعلام کرده‌اند که طرح مالیاتی ترامپ منجر به کاهش مالیات بر درآمد آنها خواهد شد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندان امریکایی و همچنین انتشار عمومی و بررسی صحت و سقم اظهارنامه مالیاتی ترامپ از خواسته‌های مهم حزب دموکرات و طرفداران آن در طول مبارزات انتخاباتی تاکنون بوده است.

 

 

ارسال نظر