چین؛ سرزمین نشر کتاب

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۷۲
چین؛ سرزمین نشر کتاب

روزانه بیش از 5هزار عنوان کتاب در جهان منتشر می‌شود. با توجه به رشد جمعیت جهان، ناشران نیز به‌دنبال دستیابی به استراتژی‌های جدید فروش بیشتر و سودآوری در این بازار بزرگ هستند. از طرفی پیشرفت تکنولوژی و حضور کتاب‌های الکترونیکی، مدل کسب‌وکار ناشران را دچار دگرگونی‌های بسیاری کرده است. بر این اساس ناشران با حضور بیشتر در بازارهای خارجی و تشکیل اتحادیه‌های بین‌المللی تلاش کرده‌اند که بتوانند چاپ کتاب‌های کاغذی را همچنان حفظ کنند.

طبق تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی انجمن بین‌المللی ناشران، چین و امریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کتاب به‌شمار می‌روند.

chartoftheday_12358_which_countries_produce_the_most_books_n

براساس این آمار، سالانه حدود 470 عنوان کتاب در چین منتشر می‌شود. این آمار در حالی اعلام شده که به‌طور رسمی حدود 570 انتشارات دولتی در چین مشغول به‌کار هستند که همگی برای چاپ کتاب از دولت شماره نشر دریافت می‌کنند، اما گفته شده که در سال‌های اخیر این شماره‌ها به انتشارات خصوصی فروخته شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، دولت چین می‌خواهد تغییراتی ایجاد کند که بتواند به هزاران انتشارات خصوصی اجازه چاپ رسمی بدهد. این در حالی است که بسیاری نگران جایگزینی کمیت بر کیفیت در بازار کتاب چین هستند. طبق این گزارش شمار سالانه کتاب‌های چاپ شده در امریکا نیز بیش از 338هزار عنوان اعلام شده است. این در حالی است که انتشار کتاب‌های الکترونیک در امریکا بسیار مرسوم بوده و طرفداران بی‌شماری دارد. با این‌ حال شمار کتاب‌های چاپ شده در امریکا، این کشور را در صدر پرنشرترین‌های حوزه کتاب قرار داده است.

طبق آمار یونسکو، بریتانیا دومین صادرکننده و واردکننده بزرگ کتاب در جهان به شمار می‌رود. تازه‌ترین آمار منتشر شده از انجمن بین‌المللی ناشران نیز نشان می‌دهد که سالانه حدود 173هزار عنوان کتاب در بریتانیا منتشر می‌شود. این آمار بریتانیا را به سومین کشور تولیدکننده کتاب در جهان تبدیل کرده است. به‌تازگی سازمان سواد بین‌الملل آماری منتشر کرده که بر اساس آن یک‌ششم از بزرگسالان بریتانیایی سواد کافی ندارند و یک‌پنجم کودکانی که دوره ابتدایی مدرسه را ترک می‌کنند، توانایی درست خواندن ندارند.

بر این اساس طبق برنامه‌ریزی جامعه ناشران بریتانیا قرار است تا سال 2020 حدود 10 هزار نفر به عنوان سفیر کتاب انتخاب شوند و افراد علاقه‌مند به کتابخوانی را تشویق کنند تا به دیگر افراد جامعه در امر کتابخوانی یاری رسانند.

در ادامه این گزارش، فرانسه به عنوان چهارمین کشور تولیدکننده کتاب در جهان معرفی شده است. آن طور که آمار نشان می‌دهد، در این کشور سالانه حدود 107هزار عنوان کتاب به چاپ می‌رسد. این آمار در حالی منتشر شده که بسیاری از ناشران فرانسه در سال‌های اخیر درگیر بحران‌های بسیاری در صنعت نشر شده‌اند. با این‌ حال بر اساس تازه‌ترین پژوهش مرکز ملی کتاب فرانسه که در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس منتشر شده، میزان کتابخوانی فرانسوی‌ها به ویژه زنان فرانسوی، افزایش یافته، به‌طوری که اکنون هر فرانسوی به‌طور متوسط در سال ۲۰ عنوان کتاب می‌خواند. آلمان و برزیل در فهرست تولید سالانه کتاب، رتبه‌های پنجم و ششم را به خود اختصاص داده‌اند. در این کشورها سالانه بیش از 88 هزار عنوان کتاب به‌ چاپ می‌رسد.

ژاپن در میان کشورهایی قرار دارد که بزرگ‌ترین بازار الکترونیک کتاب را در دنیا به خود اختصاص داده است. با این‌ حال تازه‌ترین آمار انجمن ناشران در جهان نشان می‌دهد که همچنان ژاپن در فهرست کشورهایی قرار دارد که بیشترین آمار چاپ کتاب را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس این آمار در ژاپن سالانه حدود 76هزار و 445 عنوان کتاب منتشر می‌شود. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار کتاب‌های الکترونیک هر روز بیش از روز پیش از بازار ژاپن حذف می‌شوند و مخاطبان بیش از پیش جذب بازار کتاب‌های چاپی می‌شوند.

در این گزارش اسپانیا، ایتالیا و کره‌جنوبی آخرین کشورها در میان 10 کشور برتر تولیدکننده کتاب در جهان معرفی شده‌اند.

 

ارسال نظر