آزادی وزیران نفت از دست گروگانگیرها

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۶۶
آزادی وزیران نفت از دست گروگانگیرها

وقتی وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در وین جلسه گذاشته بودند تا موضوع قیمت نفت و افزایش تولید را بررسی کنند، ناگهان اتفاقی افتاد که همه دنیا را شوکه کرد.

«ایلیچ رامیرز سانچز» معروف به «کارلوس» مشهورترین چریک تحت تعقیب دولت‌های جهان که به همراه گروهش به محل برگزاری جلسه کشورهای عضو اوپک در وین نفوذ کرده بود، اقدام به گروگانگیری افراد حاضر در جلسه کرد.

در کارنامه اقدامات کارلوس، حادثه حمله به مقر اجلاس اوپک در وین به دلیل آنکه 12دولت راـ با احتساب دولت میزبان به چالش کشیده بود به عنوان یکی از حوادث مهم قرن به ثبت رسیده است. حادثه در ساعت 11و 40دقیقه روز 30 آذر سال 1354 آغاز شد. کارلوس همراه با 5 مرد مسلح و یک زن بدون جلب ‌توجه روزنامه‌نگاران منتظر از یکی از در‌های پشت سالن کنفرانس که قبلا شناسایی کرده بودند در هیئت خدمتکار وارد شده، ابتدا ارتباط تلفنی ساختمان اوپک را قطع کردند سپس محافظان مبادی ورودی و افراد مسلح داخل ساختمان را خلع سلاح کردند و با تیراندازی هوایی وارد بخش اصلی کنفرانس شدند. هدف‌ آنها به گروگان گرفتن وزیران نفت اوپک بود. افراد همراه کارلوس به محض ورود به سالن در برابر چشمان وحشت‌زده و مبهوت شرکت‌کنندگان در تمام زوایای سالن دینامیت کار گذاشتند. پس از آن کارلوس گروگان‌ها را به 4گروه تقسیم کرد: گروه اول شامل الجزایری‌ها، عراقی‌ها و لیبیایی‌ها بود که گروه دوست خوانده می‌شدند. گروه دوم را به نام گروه بی‌طرف، نیجریه‌‌یی‌ها، کویتی‌ها، اکوادوری‌ها، ونزوئلایی‌ها و گابونی‌ها تشکیل می‌دادند. کارمندان دبیرخانه اوپک اعضای گروه سوم بودند و اتباع ایرانی، عربستانی سعودی، امارات‌متحده عربی و قطر عضو گروه دشمن بودند.

سرانجام دوم دی 1354 پس از 44ساعت اسارت و سرگردانی، تمام وزیران نفت کشورهای عضو اوپک ازجمله جمشید آموزگار، رییس هیات نمایندگی ایران در اوپک در الجزیره آزاد شدند. آنان در جریان حمله گروهی به اجلاس اوپک در شهر وین به گروگان گرفته شدند و با تهدید گروگانگیران با هواپیما به الجزایر برده شده بودند.

واقعیت این بود که مهاجمان تصمیم داشتند، یمانی و آموزگار را به قتل برسانند.  الجزایری‌ها که از تصمیم آنها آگاه شده بودند به کارلوس هشدار دادند که در صورت کشته‌ شدن یمانی، هیچ یک از مهاجمان را زنده نخواهند گذاشت. با این اولتیماتوم، کارلوس که چاره‌یی جز آزاد کردن همه گروگان‌ها نداشت در مقابل یمانی و آموزگار قرار گرفت و ضمن انتقاد از سیاست‌ دولت‌های ایران و عربستان گفت:«شما این‌ بار از مرگ می‌گریزید اما بدانید که در آینده حتما شما را خواهیم کشت!» کارلوس سرانجام در سال 1373در سودان دستگیر شد و در دادگاهی در فرانسه به حبس ابد محکوم شد و درحال حاضر در زندان پاریس نگهداری می‌شود.

 

 

ارسال نظر