تکلیف ایران با پرونده‌ جهانی «یلدا» چیست؟

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۷۰
تکلیف ایران با پرونده‌ جهانی «یلدا» چیست؟

با وجود گذشت سه سال از ثبت پیشنهاد ایران برای تدوین پرونده‌ مشترک «یلدا» در یونسکو هنوز هیچ کشوری این پیشنهاد را نپذیرفته است.

سی‌ام آذر ۹۴ ایران نخستین کشوری بود که در صفحه «اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ترویج پرونده‌های چند ملیتی» پرونده «یلدا» یا همان «شب چله» را در سایت یونسکو به ثبت رساند، با باز کردن صفحه یونسکو می‌توان به چشم دید که در طول این سه سال هنوز هیچ کشوری در این صفحه پیشنهاد ایران را مبنی بر مشارکت برای تدوین پرونده مشترک با ایران قبول نکرده است.

هر چند در طول سال‌های گذشته رسانه‌های مختلف در قالب هشدار یا خبرهای در گوشی از پیش‌دستی دوباره دولت جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی یکی از به یادماندنی‌ترین شب‌های تاریخ ایرانی‌ها، یعنی «شب چله» یا همان «یلدا» خبر می‌دادند. اما تاکنون هیچ کشوری در سایت یونسکو پیشنهاد ثبت آیین این شب خاطره‌انگیز ایرانی را ثبت نکرده است. در این شرایط باید دید ایران تا چه زمانی قصد دارد پرونده «یلدا» را در این صفحه از یونسکو باز بگذارد.

هرچند فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه به ایسنا می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم امسال پرونده یلدا را تکمیل کنیم و کار را جلو ببریم، اما اینکه با چه کشورهایی یا به‌طور مستقل این کار را انجام دهیم، باید بررسی کنیم.

او ادامه می‌دهد: ما به اندازه کافی فراخوان داده‌ایم و برای اعلام نظر کشورهای دیگر منتظر مانده‌ایم، اما تاکنون هیچ کشوری در این زمینه ابراز علاقه نکرده است. محمدحسن طالبیان مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی نیز در این زمینه توضیح می‌دهد: تا امروز ما تلاش‌مان را در این زمینه کرده‌ایم، از این به بعد باید به فکر تکمیل و تدوین پرونده «یلدا» برای ثبت جهانی آن باشیم.

 

ارسال نظر