رییس‌جمهوری با رکورد بیشترین دروغ

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۶۷
رییس‌جمهوری با رکورد بیشترین دروغ

گروه گوناگون   

 در ماه‌ گذشته میلادی، روزنامه‌ها اخباری مبنی بر تعداد دروغ‌های دونالد ترامپ منتشر کردند. در این خبرها گفته شده بود که حقیقت‌یاب‌ها متوجه شده‌اند که در ماه‌های اخیر دروغ‌های ترامپ به 9 مورد در روز رسیده است.

هفته گذشته نیز نیویورک‌تایمز نیز لیستی از دروغ‌های دونالد ترامپ از آغاز فعالیتش به عنوان رییس‌جمهوری تاکنون منتشر کرده و شمار اطلاعات نادرست منتشر شده از سوی ترامپ را با باراک اوباما مقایسه کرده است.

طبق این گزارش ترامپ غالبا با برنامه‌ریزی مشخص دروغ می‌گوید و تلاش می‌کند افرادی را که حقیقت را بیان می‌کنند، بی‌اعتبار نشان دهد؛ حتی اگر این افراد قاضی، دانشمند یا اعضای پلیس فدرال امریکا باشند. شاید بدبینانه باشد اما آن‌طور که در این گزارش گفته شده، اصلی‌ترین استراتژی سیاسی ترامپ این است که حقیقت را از بین ببرد؛ چیزی که به دموکراسی آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند. به گزارش نیویورک‌تایمز، دروغ‌ها و سخنان نادرست دونالد ترامپ در 10 ماه اول دوران فعالیت خود در کاخ سفید حدود 103مورد اعلام شده است. این رقم نشان می‌دهد، مجموع دروغ‌های ترامپ 6برابر باراک‌ اوباما بوده است. بر اساس این گزارش، باراک اوباما در مدت 8سال ریاست‌جمهوری خود در مجموع 18 مورد سخنانی به ‌دور از حقیقت منتشر کرده بود. به گفته بسیاری از کارشناسان، دروغ‌هایی که به باراک اوباما نسبت داده شده، مربوط به اظهارات او در مورد اجرای سیاست‌هایش بوده یا اینکه گاهی، تصمیم و برنامه‌های خود را بی‌نظیر و بهترین شرایط برای مردم امریکا معرفی کرده است. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، برخی دروغ‌های ترامپ ناشی از یک برداشت اشتباه اوست که همین برداشت اشتباه نشان‌دهنده اطلاعات ناکافی او از موضوعی است که درباره آن اظهارنظر کرده است. بسیاری از سخنان او نیز هیچ منبع یا پایه و اساس مشخصی ندارند.

همان‌طور که تاکنون مشخص شده، ترامپ علاقه بسیاری به انتشار اخبار در توییتر دارد. بسیاری از دروغ‌های مهمی که از زبان او گفته شده، مربوط به توییت‌هایی است که او در دوران انتخابات و پس از ریاست‌جمهوری منتشر کرده است. یکی از پرسروصداترین دروغ‌های او در مورد طرح درمانی «اوباما کر» است. او بیش از 60 بار ادعا کرده که این طرح از بین رفته و دیگر طرفداری ندارد. این در حالی است که با توجه به تلاش‌های دولت، بیش از 200هزار نفر خواستار ثبت‌نام در این طرح در سال 2018 بودند. او همچنین اطلاعات نادرست بسیاری در مورد ایجاد شغل، سرمایه‌گذاری و مالیات منتشر کرده است.

بسیاری نیز در مورد دروغ‌پردازی‌های ترامپ گفته‌اند که او معمولا وقتی خطاب به گروه خاصی صحبت می‌کند به داستان‌پردازی و بزرگنمایی‌ می‌پردازد. بسیاری از دروغ‌های جناب ترامپ سطحی‌اند و در شأن یک رییس‌جمهور نیستند و غالبا برای ارضای حس خودپسندی او اظهار می‌شوند؛ مانند زمانی که به دروغ گفته بود، رکورد حضور روی جلد مجله تایم را شکسته است. گاهی نیز دیده شده که سخنان دروغ ترامپ، سودی برای او نداشته و به محبوبیت او اضافه نمی‌کند؛ ظاهرا رییس‌جمهوری امریکا نمی‌تواند دست از داستان‌پردازی بردارد.

با این ‌حال بسیاری از دروغ‌های او، تهدید مهمی برای اوضاع داخلی امریکا یا حتی کشورهای دیگر به‌شمار می‌رود؛ چراکه کابینه ترامپ، سیاست‌ و راهکارهای‌شان را طبق صحبت‌های او مشخص می‌کنند.

 

 

ارسال نظر