روایت زنان در مواجهه با داعش

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۱۹
روایت زنان در مواجهه با داعش

رضا فرهمند با مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» نامزد دریافت ۷جایزه در بخش‌های مختلف یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده است. او معتقد است این مستند نخستین تصویر از زنان قربانی داعش را به تصویر می‌کشد. به گزارش مهر، رضا فرهمند درباره مستند خود گفت: «زنانی با گوشواره‌های باروتی» درباره یک زن عراقی ژورنالیست جنگ با نام نور الحلی است که وارد جنگ می‌شود و قصه مستند با این ژونالیست آغاز و ما از طریق این خانم وارد مکان‌های مختلفی می‌شویم تا زن‌هایی که در مواجهه با داعش اتفاقی برایشان رخ داده است را ببینیم.

او ادامه داد: بخشی از زن‌هایی که در این مستند می‌بینیم، قربانیان داعش هستند مانند زنان ایزدی منطقه کوجو که برده داعش بودند. همچنین در این مستند وارد کمپ زنان داعشی عراقی و زنان داعشی غیرعراقی که شامل ترک‌ها، روس‌ها و دیگر کشورها بودند، می‌شویم.

فرهمند با اشاره به اینکه این مستند را می‌توان یک اثر زنانه با نگاهی به جنگ دانست، توضیح داد: در این مستند مخاطب شاهد صحنه‌ها و اتفاقات جدیدی است زیرا تا به حال یک زن این‌گونه در متن جنگ دیده نشده و در هیچ رسانه‌یی تصویر مشخصی از زن داعشی دیده نشده است. هرچند در آثار دیگر به زنان قربانی داعش پرداخته شده، اما نزدیک شدن به این زنان تا این اندازه تجربه نشده است. او درباره چگونگی ساخت این مستند تاکید کرد: من برای پیش‌تولید و تحقیق میدانی با تیم خود وارد یکی از مناطق جنگی داعش در عراق و در مقر خبرنگارانی که در این منطقه مستقر بودند با نور الحلی روزنامه‌نگار زن عراقی آشنا شدم. حضور یک زن در منطقه‌یی که تنها مردها بودند بسیار جالب بود و در همان سفر با این روزنامه‌نگار صحبت کردیم و با توجه به اینکه صدابردار و تصویربردار با من بودند، ساخت مستند را آغاز کردیم و با این ژورنالیست همراه شدیم.

کارگردان مستند «قربانی» گفت: در همین سفر تصویربردار ما لوکیشن‌های مختلفی را معرفی کرد که شامل لوکیشن کوجو در فاصله ۳ ساعته از محلی که حضور داشتیم و همچنین کمپ مهاجران داعشی بود و اینچنین بود که تولید «زنانی با گوشواره‌های باروتی» آغاز شد.

او ادامه داد: تاکید می‌کنم مسیری که برای تولید این مستند پیش گرفتیم بسیار سخت بود زیرا فیلم در مناطق کاملا جنگی ساخته شده است مثلا در هنگام تصویربرداری یک خمپاره به محل حضور ما اصابت کرد و تصویربردار عراقی مستند شهید شد و صدابردار کار را نیز موج انفجار گرفت و مترجم نیز با ترکش آسیب دید. در چنین شرایطی دیگر نه تصویربردار، نه صدابردار و نه مترجم داشتیم و همین مساله سبب شد تا از جایی دیگر من بمانم و مسوول نور و یک تصویربردار، البته این اتفاق در شرایطی رخ داد که ما تصویربرداری کمپ‌ها را تمام کرده بودیم و تصویربرداری جنگ «هویجه» که آخرین جنگ جدی داعش بود، رخ داده بود.

کارگردان مستند «عروسک» بیان کرد: بسیاری از تصاویری که تا امروز از داعش ضبط شده بیشتر بعد از پایان جنگ یا درگیری در منطقه مورد نظر گرفته شده و کسی تا این اندازه به جنگ نزدیک نبوده است و مخاطب زمانی که فیلم را می‌بیند کاملا نسبت به تفاوت‌های «زنانی با گوشواره‌های باروتی» آگاه می‌شود. این را هم باید بگویم که چندان شاهد انفجارهای بزرگ نیستید، چرا که این فیلم مسیری را دنبال می‌کند که یک زن پی گرفته است؛ زنی که در جنگ حضور دارد و کار می‌کند.

او تاکید کرد: نور الحلی دریچه ما برای ورود به دنیای زنانی است که در کمپ‌ها حضور دارند و این شخصیت به اندازه‌یی در مستند قرار دارد که باید باشد.  فرهمند در پایان با اشاره به اینکه نام قبلی مستندش «خوشبخت بودم که نمی‌توانستم متنفر باشم» بوده است، گفت: به این دلیل نام این مستند را «زنانی با گوشواره‌های باروتی» انتخاب کردم که دارای ایهام است؛ باروت به معنای جنگ است و گوشواره هم فقط برای زن است.

 

ارسال نظر