زباله‌های هوشمند

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۷۰
زباله‌های هوشمند

گروه گوناگون|

این روزها فناوری نقش قابل‌توجهی در زندگی روزمره ایفا می‌کند. بسیاری از مردم در تلاش هستند که آخرین ابزارهای دیجیتال را در اختیار داشته باشند. بر این اساس با روی کارآمدن نسل جدید فناوری، ابزارهای الکترونیکی و دیجیتال پیشین از رده خارج شده و معضل بزرگی به ‌نام زباله‌های الکترونیکی ایجاد کرده‌اند.

تازه‌ترین گزارش جهانی نظارت بر زباله‌های الکترونیکی که از سوی سازمان ملل منتشر شده، در سال 2016 حدود 44.7میلیون تن زباله الکترونیکی تولید شده است. طبق آمار سرانه تولید این زباله‌ها برای هر فرد حدود 6.1 کیلوگرم برآورد شده است. همچنین طبق بسیاری از گزارش‌ها تنها 20درصد از زباله‌های الکترونیکی در سال 2016 با روش‌های صحیح بازیافت شده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، بیشترین حجم زباله‌های الکترونیکی در چین تولید می‌شود. طبق آمار سازمان نظارت بر زباله‌های الکترونیکی در سال 2016 7.2میلیون تن از زباله‌های الکترونیکی در جهان به چین اختصاص داشته است. این رقم نشان می‌دهد که سرانه این زباله‌ها برای هر فرد حدود 5.2 کیلوگرم است.

البته قابل ذکر است که هرچند در این کشور مجموع تولید سالانه زباله الکترونیکی، رتبه اول جهانی را به چین اختصاص داده، اما با توجه به نرخ بالای جمعیت در این کشور سرانه تولید زباله الکترونیکی در این کشور کمتر از متوسط جهانی است. در بسیاری از گزارش‌ها نیز گفته شده که چین علاوه بر حجم زباله‌های الکترونیکی که تولید می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان این زباله‌ها نیز شناخته می‌شود. طبق آمار منتشر شده هم‌اکنون حدود 70 درصد از کامپیوترها و موبایل‌ها در چین بازیافت می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، مجموع زباله‌های الکترونیکی در چین، این کشور را در رتبه اول قرار داده اما با توجه به سرانه تولید زباله‌های دیجیتال، امریکا، سردمدار بحران ضایعات الکترونیکی در جهان است. طبق آمار منتشر شده در این کشور در سال 2016 حدود 6.3میلیون تن زباله دیجیتال و ضایعات الکترونیکی تولید شده که سرانه این ضایعات حدود 19.4کیلوگرم برای هر فرد برآورد شده است. علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی این زباله‌ها، هزینه‌های بسیاری را در بلندمدت به کشورها تحمیل می‌کنند؛ چرا که حجم بالایی از زباله‌های تولید شده در امریکا به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌شود که ضعف سیستم بازیافتی در مقصد موجب آزاد شن مواد سمی و تلفات جانی و خسارات مالی فراوان خواهد شد.

ژاپن نیز از دیگر کشورهایی است که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زباله الکترونیکی در جهان به شمار می‌رود. هرچند ژاپن تنها یک‌دهم از جمعیت چین را داراست، اما بر اساس آمارهای سازمان ملل در زمینه پایش زباله‌های الکترونیکی، این کشور در زمینه تولید ضایعات دیجیتال بعد از چین رتبه دوم در آسیا و همچنین رتبه سوم در جهان را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2016، حدود 2.1 میلیون تن زباله الکترونیکی در ژاپن تولید و سرانه تولید این ضایعات حدود 16.9کیلوگرم برای هر فرد اعلام شده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در حالی که با رشد استفاده از محصولات الکترونیک، میزان تولید زباله‌های دیجیتال به میزان قابل توجهی در حال افزایش است، ژاپنی‌ها قصد دارند برای کمک به بازیافت این زباله‌ها، مدال‌های اهدایی به ورزشکاران در المپیک 2020 توکیو را از زباله‌های الکترونیک بسازند.

آن‌طور که در این گزارش گفته شده، هند در میان کشورهایی که بیشترین زباله‌های الکترونیکی را تولید می‌کنند، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. البته باید در نظر داشت که با توجه به جمعیت بالای این کشور سرانه تولید ضایعات دیجیتال در هند، بسیار کمتر از متوسط جهانی است. طبق آمارهای منتشر شده در سال 2016 در هند حدود 2میلیون تن زباله الکترونیکی تولید و سرانه این زباله‌ها حدود 1.5 کیلوگرم برای هر فرد محاسبه شد.

در صورتی که این گزارش بر پایه سرانه تولید زباله‌های الکترونیک در کشورها تنظیم شده بود، آلمان رتبه اول را به خود اختصاص می‌داد. در این کشور حدود 22.8کیلوگرم ضایعات دیجیتال به ازای هر فرد تولید می‌شود. مجموع تولید زباله‌های الکترونیک در سال 2016 نیز در این کشور حدود 1.9 میلیون تن اعلام شده است. برزیل و روسیه نیز به ترتیب با تولید 1.5 و 1.4 میلیون تن زباله الکترونیکی در سال 2016 رتبه‌های ششم و هفتم را در میان کشورهای تولیدکننده زباله دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند.

فرانسه نیز از دیگر کشورهایی است که با توجه به سرانه تولید زباله‌های الکترونیک پس از آلمان رتبه دوم را در جهان به خود اختصاص داده است. در این کشور در سال 2016 حدود 1.4میلیون تن زباله الکترونیک تولید شده که سرانه تولید این ضایعات دیجیتال حدود 21.3کیلوگرم برای هر نفر اعلام شده است. بر اساس این گزارش اندونزی و ایتالیا نیز با توجه به میزان تولید سالانه زباله‌های الکترونیکی رتبه‌های 9 و 10 را در این جدول به خود اختصاص داده‌اند. با پر شدن گورستان‌های دفن زباله در جهان توسط ضایعات الکترونیکی، بی‌شک بحرانی زیست محیطی در انتظار کره زمین خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان زباله‌های الکترونیکی در کل جهان تا سال 2018 به 49.8میلیون تن خواهد رسید و نرخ رشد جهانی 4 تا 5 درصد خواهد بود.

 

ارسال نظر