خبری به قیمت جان

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۶۶
خبری به قیمت جان

گروه گوناگون    در ماه اکتبر سال جاری، دافنه کاروانا گالیزیا در اثر انفجار بمب در اتومبیل خود به قتل رسید. این خبرنگار در افشای اسناد پاناما نقشی کلیدی داشت و در مالت به قتل رسید.

به گزارش رسانه‌های محلی مالت، این روزنامه‌نگار 2هفته پیش از به قتل رسیدن برای دریافت پیام‌های تهدید به مرگ به پلیس مراجعه کرده بود. این تنها یکی از موارد قتل روزنامه‌نگاران است.

طبق آمار به دست آمده از یونسکو از سال 2012 تا 2016 در مجموع 530 روزنامه‌نگار حین انجام وظایف خود به قتل رسیدند. همچنین فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارشی از کشته شدن 93روزنامه‌نگار در سراسر جهان در سال 2016 خبر داد. همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز و کمیته حمایت از خبرنگاران با انتشار گزارشی اعلام کردند طی سال 2015 در سراسر جهان حدود 70خبرنگار حین انجام ماموریت کشته شدند.

براساس گزارش منتشر شده از سوی یونسکو بیشترین آمار مرگ و میر روزنامه‌نگاران در 4سال گذشته مربوط به سوریه بوده است. طبق آمار در سال‌های 2012تا 2014 حدود 86 خبرنگار در زمان انجام ماموریت کشته شده‌اند. سال‌هاست که این کشور به بحران گسترده و جنگ داخلی همه ‌جانبه‌یی روبه‌روست. بسیاری از خبرنگاران در این کشور هنگام پوشش خبری درگیری‌های نظامی مورد هدف گلوله قرار می‌گیرند. همچنین با توجه به گستره فعالیت نیروهای داعش در سوریه، بسیاری از آنها در بمباران و انفجارهای ناشی از عملیات این گروه تروریستی کشته می‌شوند. پس از سوریه، بالاترین آمار مرگ و میر خبرنگاران به عراق اختصاص دارد. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها آمده، عراق به نام قتلگاه خبرنگاران معرفی شده است. طبق آمار منتشر شده از سوی یونسکو در سال 2011 حدود 46خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند. به گزارش دیدبان آزادی‌های رسانه‌یی در عراق، داعش تعدادی از این خبرنگاران را به صورت مستقیم هدف قرار داده و برخی نیز در پی انفجارها و سقوط خمپاره‌ها در هنگام نبرد علیه داعش کشته یا مجروح شده‌اند. تعدادی از آنها نیز به دست شبه نظامیان مسلح، افراد ناشناس و نیروهای ارتش امریکا کشته شده‌اند. همچنین گزارش‌های دیگری شمار خبرنگاران عراقی که از زمان حمله امریکا به خاک عراق در سال 2003 در این کشور کشته شده‌اند حدود 300تا 450نفر اعلام می‌کنند.

مکزیک و سومالی به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم بالاترین آمار کشته شدن خبرنگاران قرار دارند. در بین سال‌های 2012تا 2016، مکزیک با 37خبرنگار کشته شده در فهرست مرگبارترین کشورهای امریکای لاتین قرار گرفت. در سومالی نیز شمار خبرنگاران کشته شده حدود 36نفر اعلام شده است. این کشور سال‌هاست که درگیر حملات و تهدیدهای گروه تروریستی الشباب است. به نظر می‌رسد، بخش قابل توجهی از کشته شدن خبرنگاران به این گروه مربوط باشد. آمار مرگ و میر در میان خبرنگاران برزیلی نیز حدود 29نفر در 4سال اخیر اعلام شده که این رقم در فیلیپین و یمن در این بازه زمانی حدود 21نفر گزارش شده است.

طبق گزارش‌های اعلام شده، سال 2016 برای خبرنگاران افغانستانی، سالی خشونت‌بار نام‌گذاری شده است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده حدود 500 مورد خشونت علیه خبرنگاران در سال2016 ثبت و نزدیک به 15خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند. این آمار مرگ و میر درحالی اعلام شده که مجموع خبرنگارانی که در این کشور کشته شده‌اند در 4سال گذشته حدود 20نفر اعلام شده است. هندوراس، هند و لیبی نیز آخرین رتبه‌ها را در فهرست کشورهایی با بالاترین آمار مرگ و میر خبرنگاران به خود اختصاص داده‌اند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، پرونده بسیاری از موارد کشته شدن خبرنگاران بدون مجازات بسته شده و هیچ نهاد یا شخصی پیگیر خشونت علیه آنان نبوده است. کریستف دولوار، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در این زمینه گفته است که میزان خشونت اعمال شده علیه روزنامه‌نگاران روز به روز افزایش یافته و روزنامه‌نگاران غالبا هنگام اجرای وظیفه کشته می‌شوند.

 

 

ارسال نظر