سفری که روز دانشجو را ساخت

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۰۸
سفری که روز دانشجو را ساخت

شاید تا به حال سفر هیچ مقام خارجی به کشور تا این حد پرحاشیه و البته تاریخ‌ساز نبوده است.

آذر سال 1332 و چند ماه پس از کودتای 28مرداد و درحالی که فضای سیاسی کشور تحت تاثیر این حادثه بود، خبر سفر احتمالی ریچارد نیکسون، معاون رییس‌جمهوری آمریکا به عنوان کشوری که در این کودتا نقش داشت به ایران همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، شرایط را بحرانی‌تر کرد.

شانزدهم آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و ناآرامی محوطه دانشگاه تهران را فراگرفت. دولت وقت برای پیشگیری از هر گونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت. سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه به کلاس‌های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی کردند. نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ 3 دانشجوی این دانشکده به نام‌های احمد قندچی، آذر(مهدی) شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد. از سال بعد از این حادثه، روز

16 آذر به عنوان روز دانشجو ثبت شد. هجدهم آذر یعنی دو روز بعد از حوادث

16 آذر نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را از دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد.

نیکسون در مدت اقامت 3 روزه خود در تهران با محمدرضا پهلوی، ارتشبد زاهدی نخست‌وزیر کودتا و دیگر مقام‌های کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

ارسال نظر