رضایت از دست رفته جهان

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۰۵
رضایت از دست رفته جهان

گروه گوناگون  حدود 60 سال پیش آثار جنگ جهانی دوم و تاثیر آن بر کشورهای مختلف اجتناب‌ناپذیر بود. در آن سال‌ها بسیاری از کشورها به صورت مستقیم یا نیابتی درگیر جنگ سرد بودند. امریکا با شورش‌های گسترده‌یی روبه‌رو بود و جنگ ویتنام، نابودی‌ و تلفات وسیعی را در پی داشت. حدود سال 1967، خبری از تلفن‌های همراه هوشمند نبود و چیزی شبیه به اینترنت فراتر از درک بشر بود. با توجه به پیشرفت‌های گسترده‌یی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، به نظر می‌رسد که مردم در سراسر جهان باید از وضع معیشت خود نسبت به 50 سال گذشته رضایت بیشتری داشته باشند. تازه‌ترین تحقیقات مرکز پژوهشی پیو، نتایج جالبی را ارائه می‌دهد؛ طبق این نظرسنجی که از 43 هزار شهروند در 38 کشور به دست آمده، به نظر بسیاری از افراد، شرایط زندگی در مقایسه با 50 سال گذشته، بدتر به نظر می‌آید. برخی نیز مانند مردم ویتنام رضایت قابل‌ توجهی از شرایط کنونی کشور و وضعیت معیشت خود دارند. با توجه به اینکه ویتنام در بین سال‌های 1954 تا 1975 درگیر جنگی بود که کشور را به نابودی کشاند، شگفت‌آور نیست که 88درصد از مردم ویتنام، وضعیت امروز خود را بهتر از 50سال گذشته بدانند. بسیاری از مردم ویتنام نیز به وضعیت اقتصادی کشورشان خوشبین هستند. این در حالی است که بسیاری از گزارش‌ها حاکی از رشد ظرفیت‌های اقتصادی ویتنام است. همچنین بسیاری از افراد از این کشور به عنوان یک قدرت اقتصادی نوظهور در آینده نام می‌برند. بر اساس این گزارش‌ها، ویتنام با تغییر برخی شرایط محدودکننده، فرصت حضور بیش از پیش سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم کرده است و این موضوع، توسعه اقتصادی قابل‌ توجهی در این کشور ایجاد خواهد کرد.

آن‌طور که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، در هند نیز درصد قابل‌ توجهی از شهروندان از اوضاع کشور خود رضایت دارند. طبق گزارش‌های منتشر شده، اقتصاد هند در سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد است. در این کشور تنها 17درصد از مردم می‌گویند که شرایط آنها از سال 1967 بدتر شده است، حدود 69درصد باور دارند که اوضاع کشور و معیشت آنها تغییرات مثبتی در 50سال گذشته داشته است. کره‌جنوبی و ژاپن نیز در 50سال گذشته شاهد تحولات عظیم اقتصادی بوده‌اند.

در آگوست 1945، ژاپن با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم تسلیم شد و پس از این شکست، ژاپن با بیش از 13میلیون نیروی بیکار مواجه بود. از طرفی کمبود مواد غذایی و حقوق، افراد را وادار به فروش دارایی‌های خود کرده بود، اما طولی نکشید که این کشور توانست پیشرفت چشمگیری در اوضاع اقتصادی خود ایجاد کرده و بیش از 24 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص دهد.

در میان آلمانی‌ها نیز حدود 65 درصد افراد، اوضاع کشور خود را بهتر از 50سال پیش ارزیابی کرده‌اند. پس از جنگ جهانی دوم، آلمان توانست با نیروی کار ماهری که داشت در کمترین زمان از نظر سطح تکنولوژی خود را در سطح بالایی قرار دهد. در حال حاضر نیز این کشور یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان شناخته می‌شود. با این‌حال حدود 20درصد از آلمانی‌ها بر این باورند که شرایط کشورشان از آنچه در سال 1967 بود، بدتر شده است. در اسپانیا و کانادا نیز میزان رضایت مردم از شرایط کنونی در مقایسه با 50سال گذشته بیش از 50درصد اعلام شده است.

طبق نظرسنجی موسسه پیو، حدود 24درصد از کانادایی‌ها اعلام کرده‌اند که شرایط کشورشان در سال 1967 بهتر از وضعیت فعلی بوده که این آمار در روسیه به 28 رسیده است. در این دو کشور، تنها حدود 50درصد از مردم از اوضاع کنونی کشورشان در مقایسه با 50 سال گذشته اعلام رضایت کرده‌اند.

طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، آفریقا در دهه‌های گذشته شاهد تحولات بسیاری در اقتصاد، سیاست و امنیت بود. هرچند که این منطقه فرصت‌های بزرگی پیش‌روی خود دارد، اما همچنان با چالش‌های مهم و دشواری روبه‌روست. این منطقه، سال‌های بسیاری به عنوان یکی از بحران‌زده‌ترین مناطق جهان شناخته شده است. بسیاری از کشورها در آفریقا، سال‌های طولانی با درگیری‌های سیاسی، بحران‌های هویتی و داخلی روبه‌رو بوده‌اند. با این‌حال نتایج نظرسنجی پیو نشان می‌دهد که حدود 47درصد از مردم در آفریقای‌جنوبی اوضاع کشور را در مقایسه با 50سال گذشته بسیار خوب ارزیابی و تنها 36درصد از آنها اعلام کرده‌اند که شرایط کشور نسبت به سال 1967 بدتر شده است. در بریتانیا نیز نزدیک به 31درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، وضعیت کشور را بدتر از 50سال گذشته می‌دانند. میزان نارضایتی از تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در میان شهروندان امریکا، برزیل، فرانسه و ایتالیا درصد بالاتری را به خود اختصاص داده است. در میان امریکایی‌ها، نگرانی‌های بسیاری از وضعیت آینده کشور وجود دارد. حدود 41درصد از مردم امریکا اعلام کرده‌اند که در مقایسه با 50 سال گذشته اوضاع کشورشان بدتر شده است. این نگاه منفی در میان 49 درصد از شهروندان برزیل نیز وجود دارد. این کشور در سال‌های اخیر با بی‌ثباتی سیاسی روبه‌رو بوده است. بر اثر این بی‌ثباتی در سال میلادی جاری با تصمیم کنگره، رییس‌جمهوری این کشور برکنار شد؛ اقدامی که بسیاری از دولت‌های امریکای لاتین ابراز نگرانی کرده و آن را کودتا معرفی کردند. نارضایتی از تحولات اوضاع کشور در 50سال اخیر در میان شهروندان فرانسه نیز 46درصد اعلام شد که این آمار در ایتالیا، حدود 50درصد گزارش شده است.

همان‌طور که گفته شد، با توجه به پیشرفت‌ و تحولات اقتصادی در جهان به نظر می‌آید که رضایتمندی از اوضاع کشورها در مقایسه با 50سال گذشته افزایش یافته باشد اما طبق این نظرسنجی، مردم بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته اوضاع 50سال گذشته را بهتر از شرایط کنونی خود ارزیابی می‌کنند.

 

 

ارسال نظر