بازگشت ایران به عرصه گردشگری

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۵۶
بازگشت ایران به عرصه گردشگری

گروه گوناگون  صنعت گردشگری ایران پس از مذاکرات هسته‌یی سال 2013 بازسازی و تحول چشمگیری را شاهد بود. در 3سال گذشته، شمار گردشگرانی که از کشورهای غربی به ایران سفر می‌کنند با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. در واقع می‌توان گفت پس از لغو تحریم‌های اقتصادی و بازگشایی برخی خطوط هوایی که پروازهای مستقیم به ایران را آغاز کردند، این کشور دوباره به یکی از مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شد. همچنین پس از مذاکرات با بهبود روابط ایران و بسیاری از کشورها شرایط دریافت ویزا سریع‌تر و راحت‌تر شده و این موضوع نیز از عواملی بود که به رونق گردشگری ایران انجامید. در سال 2017 ایران با 4پله صعود به رتبه 93 در میان 136کشور جهان دست یافته و طبق رتبه‌بندی مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017 جایگاه این کشور در صنعت گردشگری در میان کشورهای خاورمیانه هشتم است.

این درحالی است که در سال 2011 در میان 139کشور، ایران رتبه 114 را به خود اختصاص داده بود. براساس گزارش‌ شورای جهانی سفر و گردشگری در سال 2011 حدود 3.29میلیون گردشگر به ایران سفر کرده بودند.

برآورد این شورا از سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران نیز در این سال حدود 35هزارمیلیارد تومان گزارش شد که این سهم در سال 2012 به بیش از 46هزارمیلیارد تومان افزایش یافت. همان‌طور که گفته شد در سال 2013 به‌دلیل مذاکرات هسته‌یی و تغییر چهره ایران در میان سایر کشورهای جهان، صنعت گردشگری با رشد قابل ‌توجهی روبه‌رو بود.

در این سال، ایران در میان 140کشور رتبه 98 را در شاخص گردشگری به خود اختصاص داد. آن‌طور که در این گزارش گفته شده در این سال بیش از 60 هزارمیلیارد تومان از تولید ناخالص داخلی ایران به صنعت گردشگری مربوط بود. این مبلغ در سال 2014 به بیش از 77هزارمیلیارد تومان رسید. در اکتبر 2015 برنامه جامع اقدام مشترک به‌طور رسمی نافذ شد. در این سال حذف برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شرایط مساعدتری برای گردشگری در این کشور ایجاد کرد.

طبق آمار منتشر شده در سال 2015 مجموع سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران به بیش از 88 هزارمیلیارد تومان افزایش یافت. طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری حدود 5.5 میلیون گردشگر جهانی در سال 2017 وارد ایران شدند که در مقایسه با سال 2016 حدود 11.6درصد افزایش داشته است. طبق آمارهای منتشر شده در سال میلادی جاری سهم صنعت گردشگری و توریسم در تولید ناخالص داخلی ایران بیش از 106هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این رقم رشد بیش از 9هزارمیلیارد تومانی را در مقایسه با سال 2016 نشان می‌دهد.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان گردشگری و صنایع دستی ایران در سال ۲۰۱۶ سهم گردشگری کشور 2.9درصد از تولید ناخالص ملی بود. در این سال یکی از معروف‌ترین رسانه‌های امریکا، ایران را در فهرست 16کشور نخست برای سفر قرار داد و به مخاطبان خود پیشنهاد کرد تا سال 2016 به ایران سفر کنند. در همین سال در بسیاری از نشریات جهانی گردشگری، مناطق بسیاری برای سفر به گردشگران معرفی شد که در این معرفی، ایران رتبه اول را کسب کرد.

طبق آمار منتشر شده در سال 2016 سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران بیش از 97هزارمیلیارد تومان اعلام شد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی شورای جهانی سفر و گردشگری با توجه به رشد قابل توجه گردشگری ایران در چند سال اخیر پیش‌بینی می‌شود که سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی بیش از دو برابر افزایش یافته و به رقمی معادل 2,8هزار میلیارد تومان در سال 2027 برسد. این پیش‌بینی درحالی اعلام شده که رییس سازمان گردشگری و صنایع‌دستی ایران نیز اعلام کرده که باید سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از 2.9درصد در سال 2016 به 7.5درصد در سال 2027 برسد.

به گفته او صنعت گردشگری ابزاری مناسب برای دیپلماسی عمومی کشورها محسوب می‌شود و از این طریق می‌توان با فرهنگ و اقوام مختلف آشنا شده و ملت‌ها را به هم نزدیک کرد.

 

ارسال نظر