آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۹۶
آخرین آمار مبتلایان به ایدز در کشور

طبق جدیدترین آمار اعلامی وزارت بهداشت، 36هزار و 39 تن مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور شناسایی و ثبت شده‌اند و تزریق مشترک در مصرف‌کنندگان مواد، همچنان در صدر علل ابتلا به این بیماری قرار دارد.

نگرانی از شیوع بیماری ایدز در میان زنان و تغییر الگوی انتقال آن از تزریق مشترک به روابط پرخطر، مدت‌ زیادی است مطرح شده و دستگاه‌های مسوول ضمن هشدار نسبت به آن، راهکارهای مختلفی را نیز پیشنهاد می‌دهند؛ مبحثی که «آموزش» در آن نقش اصلی را دارد و در عین حال به‌عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه نیز شناخته می‌شود.

ایران متعهد شده تا سال ۲۰۲۰، ۹۰درصد موارد مبتلا به این بیماری را شناسایی کند، ۹۰درصد افراد شناسایی شده تحت درمان داروهای ضد رتروویروس قرار گیرند و ۹۰درصد افراد تحت درمان، بار ویروس در بدن‌شان به قدری کاهش یابد که قدرت انتقال به دیگران به حداقل ممکن برسد.

در هر حال بنابر اعلام پروین افسر کازرونی رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، آخرین آمار ابتلا به این بیماری مزمن در کشور ۳۶۰۳۹ نفر تا پایان خردادماه ۹۶ است؛ آماری که طبق اظهارات مسوولان وزارت بهداشت تنها ۳۰درصد موارد مبتلا را شامل می‌شود و ۷۰درصد آنها شناسایی نشده و از ابتلای خود آگاهی ندارند. کازرونی به ایسنا گفت: ۸۴درصد مبتلایان شناسایی‌شده را مردان و ۱۶درصد را زنان تشکیل می‌دهند. ۵۲درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند. به گفته او، براساس این نظام گزارش‌دهی از کل موارد شناخته شده تعداد ۹۷۶۴نفر فوت ثبت شده‌اند و ۱۴۶۵۶ نفر نیز وارد مرحله ایدز یا همان اچ‌آی‌وی پیشرفته شده‌اند.

 

ارسال نظر