کیف‌های پر پول اروپایی‌ها

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۴۸
کیف‌های پر پول اروپایی‌ها

گروه گوناگون    در چند سال گذشته با توسعه نظام بانکی، اقتصاد جهان استفاده از پول نقد را در معاملات خود محدودتر کرد. در واقع این روزها پرداخت‌های غیرنقدی و استفاده از کارت‌های اعتباری جایگزین پول نقد شده است. این موضوع پس از راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مختلف پرداخت موبایل نیز شتاب بیشتری گرفت. بر این اساس معاملات بدون پول نقد با سرعت چشمگیری در جهان رشد کرد. همچنین درحالی که به راحتی می‌توان تمام هزینه خریدها و حتی کرایه تاکسی را از کارت‌های بانکی پرداخت کرد، تمایل به داشتن پول نقد بسیار کاهش پیدا کرده است. طبق گفته کارشناسان، پول نقد دیگر هیچگاه مانند سابق استفاده نخواهد شد.

این درحالی است در گزارش‌هایی نیز آمده که بسیاری از مصرف‌کنندگان همچنان در مقابل ایده جهان بدون پول نقد مقاومت می‌کنند. این موضوع در معاملات کلان می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی از بانک‌ها و دولت‌ها در ردیابی هزینه‌های افراد باشد اما در معاملات روزمره مردم حاکی از ولخرجی مشتریانی است که برای خرید خوراکی یا سرگرمی‌های کوچک همیشه پول نقد در کیف خود به همراه دارند.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از بانک مرکزی اروپا، مردم در منطقه یورو در سال 2016 به‌ طور متوسط ماهانه 65 یورو پول نقد در کیف خود دارند. در این میان آلمانی‌ها بیشترین پول نقد را با خود به همراه دارند. همانطور که گفته شد متوسط پول نقد در کیف شهروندان نشان‌دهنده میزان خریدهای روزمره در میان آنهاست. طبق آمار منتشر شده، آلمانی‌ها به‌ طور متوسط ماهانه حدود 103یورو پول نقد در کیف خود دارند. آنها با احتمال اینکه در بعضی شرایط نتوانند از کارت‌های اعتباری خود استفاده کنند، پول نقد با خود حمل می‌کنند. در پایان نیمه اول سال 2017 آلمان در میان 3 کشوری قرار گرفت که ولخرج‌ترین شهروندان را دارد. این درحالی است که طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، دارایی‌هایی شهروندان آلمانی روز به روز درحال گسترش است. این دارایی‌ها عبارتند از پول نقد، سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار. براساس گزارش بانک مرکزی آلمان دارایی‌های شهروندان این کشور در بانک‌ها در 3ماه نخست سال ۲۰۱۷ در مقایسه با 3ماه پایانی سال ۲۰۱۶ بیش از ۸۴ میلیارد یورو(۵/1درصد) افزایش یافته است. دلایل این افزایش ثروت، بازار کار قوی و افزایش دستمزدهای واقعی ذکر شده که موجب افزایش پس‌انداز مردم شده است.  طبق این گزارش پس از آلمانی‌ها، مردم لوکزامبورگ بیشترین میزان پول نقد را در کیف خود به همراه دارند. براساس آمار منتشر شده از بانک مرکزی اروپا ماهانه حدود 102یورو در کیف پول شهروندان لوکزامبورگی حمل می‌شود. آن طور که اعلام شده، لوکزامبورگ نیز بیشترین درآمد سالانه را در میان کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده است. بر این اساس سطح دارایی شهروندان نیز مناسب بوده و آنها میزان قابل توجهی از درآمد خود را صرف خریدهای روزمره می‌کنند.

طبق این گزارش شهروندان اتریش، قبرس و یونان نیز به ترتیب بیشترین میزان پول نقد را در کیف خود به همراه دارند. آن طور که آمار نشان می‌دهد، ماهانه بیش از 80 یورو وجه نقد در کیف شهروندان این کشورها جابه‌جا می‌شود. هر چند در مواردی مانند یونان نمی‌توان به همان فرضیه ولخرجی اشاره کرد. در این کشور به نظر می‌رسد بحران‌های مالی، ورشکستگی و بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها مانعی برای استفاده از کارت‌های اعتباری باشد.

آن طور که در ادامه این گزارش آمده، شهروندان ایرلندی و ایتالیایی ماهانه به‌ طور متوسط حدود 69 یورو با خود حمل می‌کنند. این مبلغ برای شهروندان مالتا حدود 59 یورو اعلام و گفته شده که مردم بلژیک ماهانه حدود 58 یورو پول نقد با خود حمل می‌کنند.  براساس سایر گزارش‌های منتشر شده، لیتوانی در میان کشورهایی قرار گرفته که در سال‌های اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته و در این مورد به عنوان پیشتاز در منطقه بالتیک معرفی شده است. به نظر می‌رسد این موضوع بر دارایی‌های شخصی افراد نیز تاثیرگذار بوده و قدرت خرید آنها را افزایش داده است. آن طور که در این گزارش اعلام شده، لیتوانی نیز در میان کشورهایی قرار دارد که بیشترین پول نقد در میان شهروندان جابه‌جا می‌شود. مردم لیتوانی ماهانه به ‌طور متوسط حدود 57 یورو وجه نقد در کیف خود دارند.

در ادامه این گزارش، اعلام شده که شهروندان اسلوونی، فنلاند، اسلواکی و اسپانیا نیز به ترتیب بیشترین میزان وجه نقد را با خود حمل می‌کنند.

این آمار درحالی ارائه شده که پیش از این گزارش‌های بسیاری از معایب استفاده از پول نقد منتشر و گفته شده بود که استفاده از وجه نقد، هزینه‌های پنهانی بسیاری دارد؛ ازجمله جمع‌آوری، حمل و نقل و حتی هزینه‌ دستگاه‌های ATM که از طریق آن پول نقد از حساب بیرون کشیده می‌شود. طبق آمار منتشر شده توسط موسسه تحقیقات دانشگاه تافتس واقع در ماساچوست، این هزینه‌ها در سال به ۲۰۰میلیون دلار هم می‌رسد که رقم بالایی است.

 

 

ارسال نظر