کشف بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن در رامسر

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۵۹
کشف بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن در رامسر

۱۶گور از نوع حفره‌یی ساده، چهار چینه سنگی و کلان سنگی مگالیتیکی در مازندران مورد کاوش قرار گرفته و تعدادی آثار فرهنگی و بقایای انسانی و حیوانی متعلق به عصر آهن ۱و ۲ کشف شد.

محمدرضا خلعتبری سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان‌شناسی ایزگام دشت رامسر با اعلام این خبر گفت: وجود بقایای حیوانی در تمام قبور کاوش شده که بعضا شامل بقایای کامل حیوان از نوع گاوسانان بوده است، حکایت از حضور اقوامی در این منطقه دارد که اقتصادشان عمدتا مبتنی بر تولیدات دامی بوده است. این باستان‌شناس افزود: این اقوام در ساخت انواع و اقسام ظروف سفالین، ابزار و ادوات مفرغی – که خود یک فلز آلیاژی است- چون لوازم رزم، شکار و... و نمونه‌های بی‌بدیلی از زیورآلات دارای مهارت بوده‌اند. به گفته او، به دلیل محدودیت کار میدانی در این محوطه گورستانی در این فصل کاوش و همچنین وسعت آن هنوز بسیار زود است تا در ارتباط با ساختارهای فرهنگی اقوام ساکن در این منطقه به‌طور شفاف و روشن سخن گفت. سرپرست هیات علمی کاوش‌های باستان‌شناسی ایزگام دشت جنت رامسر، ضمن تایید اینکه این آثار با توجه به مقایسه و مقابله آنها با دیگر محوطه‌های شناخته شده مربوط به عصر آهن ۱ و ۲ هستند، افزود: از کاوش گورستان یاد شده نمونه‌های بسیاری از بقایای انسانی، حیوانی، زغال و بقایای درون ظروف برای آزمایش آنالیز مواد، سالیابی مطلق، ژنتیک، ایزوتوپ دندان برای شناخت امراض، نوع تغذیه، مهاجرت و... جمع‌آوری شده است. او گفت: نمونه‌های جمع‌آوری شده برای انجام آزمایشات لازم به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در ژاپن و سوئد ارسال شده است که دریافت نتایج آن ما را در تفسیر ویژگی‌های فرهنگی، قومی، نژادی اقوام یاد شده کمک می‌کند و از ضریب احتمالات موجود به‌طور قابل توجهی خواهد کاست.

خلعتبری با بیان این نکته که غرب مازندران و به ویژه شهرستان رامسر تاکنون زیرپوشش مطالعات باستان‌شناسی به‌طور هدفمند قرار نگرفته است، گفت: پرسش‌های اساسی و بنیادینی در ارتباط با تاریخ تمدن و فرهنگ این منطقه وجود داشته و ضرورت انجام پژوهش‌های میدانی در این منطقه از دیرباز احساس می‌شد.

 

 

ارسال نظر