ارتشی‌های برون مرز

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۵۷
ارتشی‌های برون مرز

گروه گوناگون|

 به‌دنبال حضور نیروهای نظامی در خارج از مرز کشورها، بحث‌های زیادی در رابطه با چرایی حضور این نیروها ایجاد شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، شمار کشورهایی که بخشی از نیروی نظامی خود را در خارج از مرزهای‌شان مستقر کرده‌اند رو به افزایش است. آن‌طور که گفته شده، بسیاری از کشورها، نیروهای خود را با هدف پیشبرد برنامه‌های امنیتی و ملی، ایجاد صلح، همچنین ائتلاف با سایر نیروها به خارج از مرزهای خود مستقر می‌کنند. در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه PwC، کشورهایی معرفی شده‌اند که بیشترین نظامیان خود را به خارج از مرزهای کشور اعزام کرده‌اند. با توجه به این گزارش، امریکا در صدر کشورهایی قرار دارد که بیشتری نیروی نظامی را در کشورهای دیگر مستقر کرده است.

در سال‌های گذشته، امریکا بالاترین بودجه نظامی را در میان سایر کشورها، به خود اختصاص داده بود. در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، گفته شده بود که او تصمیم دارد تا در 10 سال آینده 500 میلیارد دلار از بودجه نظامی امریکا را کاهش دهد. همچنین قرار است تعداد نیروهای زمینی این کشور نیز به سطح نیروهای پیش از وقوع حادثه 11 سپتامبر بازگردد. اوباما در راستای تحقق وعده‌های خود، برنامه‌هایی برای بازگشت نیروهای امریکایی از افغانستان و عراق ارائه کرده و تا میزان قابل‌توجهی شمار نیروهای نظامی کشور را در خارج از مرزها، کاهش داد. این برنامه تا پایان ریاست‌جمهوری او ادامه داشت. دونالد ترامپ، پس از آغاز دوران فعالیت خود اعلام کرد بودجه نظامی این کشور افزایش خواهد یافت و این تصمیم را تاریخی خواند. او در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود که در دوران ریاست‌جمهوری خود، ارتش امریکا را به قدرتمندترین درجه خواهد رساند. گزارش‌های بسیاری نیز از افزایش نیروهای نظامی امریکا در خارج از مرزهای کشور خبر داده‌اند. علاوه بر حضور سربازهای امریکایی در افغانستان و عراق، شمار زیادی از نیروهای نظامی این کشور نیز در کشورهای هم مرز با کره شمالی مستقر شده‌اند. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، حدود 14.9درصد از نظامیان امریکایی، عملیات ائتلاف در خارج از کشور را انجام می‌دهند. بسیاری از این نیروها، مسوولیت حفظ تاسیسات نظامی امریکا، به‌ویژه در خاورمیانه را برعهده دارند. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها اعلام شده، سهم امریکا در اعزام نیروهای نظامی به خارج از مرزها، حدود 15 درصد از مجموع نظامیانی است که در خارج از کشور خود فعالیت می‌کنند. طبق آمار منتشر شده، پس از امریکا، ترکیه بیشترین شمار نیروهای نظامی را در خارج از مرزهای کشور دارد. آنطور که در اخبار سال‌های اخیر منتشر شد، درگیری‌های داخلی این کشور، منجر به بروز ناآرامی‌هایی میان ترکیه و کشورهای همسایه شده است. همچنین بحران حضور داعش در مرزهای سوریه و عراق نیز، این کشور را وادار به واکنش کرده است. طبق آمار منتشر شده حدود 13.2درصد از نیروهای نظامی ترکیه در خارج از مرزهای این کشور مستقر هستند؛ به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از این نظامیان در مرزهای سوریه و عراق حضور دارند.

براساس تازه‌ترین گزارش موسسه PwC، فرانسه نیز در میان کشورهایی قرار دارد که بخش قابل‌توجهی از نیروهای نظامی خود را به خارج از مرزها اعزام کرده است. علاوه بر آنکه توسط بسیاری از نهادهای مرتبط حضور نیروهای نظامی فرانسه در سوریه تایید شده، پیش از این نیز خبرهای بسیاری از حضور نیروهای فرانسوی در افغانستان و مالی منتشر شده بود. آمار نشان می‌دهد که در سال 2016، حدود 9درصد از نیروهای نظامی فرانسه، در خارج از مرزهای این کشور مستقر بوده‌اند. در این گزارش سهم نظامیان بریتانیا 8.8 و قطر 8.5درصد نیز اعلام شده است. درصد نظامیانی که به خارج از مرزهای کشورشان اعزام می‌شوند در روسیه نیز حدود 6.7 درصد گزارش شده است. روسیه نیز از کشورهایی است که نیروهای بسیاری را برای حل ناآرامی و جنگ، به سوریه اعزام کرده است. به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از این نظامیان، در مرزهای سوریه حضور داشته باشند. در ادامه این گزارش، گفته شده که امارات، اتریش و اسلوانی نیز هر کدام به بیش از 4 درصد از نیروهای نظامی خود را به خارج از مرزهای‌شان اعزام کرده‌اند. دانمارک آخرین کشوری است که در فهرست کشورهایی قرار دارد که بخشی از نیروهای نظامی خود را در بیرون از کشورشان مستقر کرده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، بیشترین دلیل حضور نیروهای نظامی در خارج از مرزها، پیشبرد اهداف ملی، گسترش صلح یا ائتلاف است. علاوه بر این، بسیاری از کشورها نیز از فرصت‌های موجود برای تمرینات آموزشی در کشورهای دیگر استفاده کرده و نیروهای نظامی خود را به خارج از مرزهای‌شان اعزام می‌کنند. در میان کشورها، سنگاپور یکی از نمونه‌های قابل ذکر است که شمار قابل‌توجهی از نیروهای نظامی خود را برای استفاده از آموزش‌های هوایی به امریکا و فرانسه فرستاده است.

 

ارسال نظر