سن پترزبورگ میزبان آثار ایران‌شناسی

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۸۱
سن پترزبورگ میزبان آثار ایران‌شناسی

نمایشگاه ایران‌شناسی مشتمل بر ۲۸عکس و تابلو از آثار تاریخی و باستانی ایران با حضور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ایرینا پوپووا، رییس انستیتو نسخ خطی شرقی سن‌پترزبورگ در سالن سبز این انستیتو افتتاح شد. به گزارش ایلنا، سیدمحمد بهشتی(رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) که برای شرکت در همایش فرهنگی بین‌المللی سن‌پترزبورگ به این شهر سفر کرده بود پس از افتتاح نمایشگاه ایران‌شناسی در محل انستیتو نسخ خطی شرقی سن‌پترزبورگ؛ در نشستی که با ایرینا پوپووا، رییس انستیتو نسخ خطی شرقی و همکاران بخش‌های مختلف مربوط به ایران و شرق انستیتو برگزار شد، شرکت کرد. بهشتی در این نشست همچنین گفت: از آنجا که مطالعات ایران‌شناسی راجع به ایران است لذا مسوولیت ما در حمایت و پشتیبانی از آن سنگین است.

او با بیان اینکه مراکز مختلفی در ایران می‌توانند مطالعات ایران‌شناسی را مورد حمایت قرار دهند، یکی از این مراکز را پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد و گفت: ما در مجموعه تشکیلات خود در حوزه میراث فرهنگی از منظر همه علوم مرتبط با میراث فرهنگی به موضوع می‌پردازیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به تشریح ساختار و فعالیت‌های پژوهشگاه پرداخت و آمادگی پژوهشگاه را برای هر گونه همکاری با انستیتو نسخ خطی شرقی سن‌پترزبورگ اعلام کرد.

ایرینا پوپووا، رییس انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به روابط و همکاری‌های دیرینه و قدیمی روسیه با ایران گفت: سابقه این همکاری‌ها به سال‌ها پیش برمی‌گردد.

او با ابراز خرسندی از افتتاح انستیتوی مرکز مطالعات میراث مکتوب ایران و اسلام در انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ افزود: ایران‌شناسی از تاریخ و قدمتی دیرینه در شهر ما برخوردار است.

رییس انستیتو نسخ خطی شرقی سن‌پترزبورگ اظهار کرد: در فضای پساشوروی؛ بزرگ‌ترین مجموعه نسخ‌ خطی(۴۰۰۰نسخه) در انستیتو نسخ خطی شرقی سن‌پترزبورگ نگهداری می‌شود و تمام موضوعات فهرست‌برداری برای این نسخ انجام شده است. پوپووا با اشاره به اینکه در سال‌های 7۰-۶۰ میلادی متخصصان ایران‌شناسی روی نسخ کار کرده‌اند، تصریح کرد: درحال حاضر قصد داریم با همکاری طرف‌های ایرانی نسبت به انجام اصلاحات و فهرست‌نگاری دوباره این آثار و انتشار آنها به زبان فارسی اقدام کنیم. او موضوع مهم پیش روی انستیتو نسخ خطی شرقی سن‌پترزبورگ را برگزاری کنفرانس بین‌المللی به‌ مناسبت دویستمین سال تاسیس این انستیتو در نوامبر سال ۲۰۱۸ دانست و گفت: اقدامات اولیه در این خصوص درحال انجام است و روسای آکادمی‌های علوم ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان تاکنون برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند. او افزود: تمایل داریم هیاتی از دانشمندان، کارشناسان و صاحب‌نظران ایرانی در این کنفرانس شرکت و طرف ایرانی برای برگزاری این رویداد مهم از انستیتو حمایت کند.

 

ارسال نظر