مجموعه تاریخی «صدرالعلما» یزد ثبت ملی می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۹۸
مجموعه تاریخی «صدرالعلما» یزد ثبت ملی می‌شود

پرونده ثبت ملی مجموعه صدرالعلمای یزد در معاونت میراث فرهنگی استان یزد تهیه و برای طی کردن ادامه روند ثبت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شد.

ساشا ریاحی‌مقدم سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این مورد گفت: مجموعه صدرالعلما در خیابان امام خمینی در مجاورت امامزاده شاهزاده فاضل و در قلب بافت تاریخی جهانی شهر یزد واقع شده است. او افزود: این بنا از سمت شرق به خیابان

امام خمینی، از سمت شمال به محله ایلچی خان، از سمت غرب به محله دارالشفا، از سمت شرق به خیابان امام خمینی، محله پیر و برج و گازرگاه و از جنوب و جنوب غرب به باروی دوره آل مظفر، خندق و بازار شهر متصل است. او با بیان اینکه این مجموعه در همسایگی خانه‌های صدری و دربند صدری، حسینیه و امامزاده شاهزاده فاضل، بازار صدری و خانه صالح قرار گرفته است، درخصوص تاریخچه این بنای تاریخی گفت: مجموعه صدرالعلما هر چند به نام علیرضا صدرالعلماست اما تاریخچه ابنیه آن به قرون پیش از زندگی او بازمی‌گردد. او ادامه داد: مرز این مجموعه از سمت جنوب شرق به بخش‌هایی باقی‌مانده از باروی دوره آل مظفر و مربوط به قرن هشتم و نهم منتهی می‌شود. همچنین از سمت جنوب نیز بخشی دیگر از برج و بارو و خندق منتهی می‌شود که در بخش‌هایی با یک یا چند پلاک واسطه است. به گفته ریاحی‌مقدم، قدیمی‌ترین بخش ابنیه درونی مجموعه بقایایی از ساختمان کوشک باغی است که تناسبات آن از قدمت دوره صفوی خبر می‌دهد، هر چند در منابع تاریخی دقیقا معلوم نیست که باغ و کوشک مذکور کدامند. بخش‌های دیگر بنا مربوط به دوره فتحعلیشاهی است که شاهزاده میرزا ولی حاکم یزد بوده که دخترش را به عقد صدر میرزا محمد که صدرالممالک یزد بوده و جد علیرضا صدرالعلما محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر