دعوت رومانی از «فصل فراموشی فریبا»

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۵۷
دعوت رومانی از «فصل فراموشی فریبا»

«فصل فراموشی فریبا» در کشورهای عربی در حال اکران است و به زودی در رومانی هم به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش مهر، عباس رافعی کارگردان سینما درباره اکران فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در کشورهای عربی گفت: حضور در جشنواره‌ها می‌تواند راه را برای ورود به بازارهای جهانی باز کند، اما این حضورها نباید مقصد و هدف نهایی باشند. جشنواره‌ها معمولا مثل مفصل‌ها و لولاهایی عمل می‌کنند که آثار را به اکران عمومی، صاحبان سینما و پخش‌کننده‌ها در کشورهای مختلف معرفی می‌کنند و ما هم باید از فرصت حضورهای جشنواره‌یی برای ورود به بازارهای دنیا و پخش جهانی آثار ایرانی استفاده کنیم.

او افزود: فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» در حدود ۸۹ جشنواره جهانی شرکت کرد و بیشترین جوایز فنی مثل جایزه تدوین، فیلمبرداری و... را برای سینمای ایران به ارمغان آورد در حالی که فیلم‌های سینمای ایران اغلب جایزه‌های مفهومی مثل جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه منتقدان را دریافت می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که جوایز فنی بگیرند. البته اگر ما با استانداردهای سینمای جهان فیلم بسازیم این اتفاق می‌افتد و فیلم ما به شکل استاندارد وارد چرخه خارجی می‌شود.

کارگردان «راز مینا» توضیح داد: من به عنوان یک پخش‌کننده و نه به عنوان یک نویسنده یا کارگردان، تلاش کردم که فضا و بستری را به وجود بیاورم که «فصل فراموشی فریبا» بتواند وارد اکران عمومی شود برای مثال هنگامی که فیلم در فستیوال‌های خارجی حضور داشت در حاشیه جشنواره با پخش‌کننده‌ها ارتباط برقرار می‌کردم. البته یک شانسی که من داشتم این بود که پیش از این سه فیلم عربی ساخته بودم و یکی از فیلم هایم با عنوان «بیگانگان» به اکران وسیع در کشورهای عربی دست پیدا کرده بود از همین‌رو توانستم با پخش‌کننده‌های محلی ارتباط برقرار کنم و در وهله اول فیلم «فصل فراموشی فریبا» را در لبنان دوبله کردیم چون معتقدم فیلم برای اکران در یک کشور دیگر باید به زبان آنها باشد و زیرنویس کردن آثار خیلی جواب نمی‌دهد.

رافعی افزود: ما بعد از دوبله فیلم، پخش‌کننده‌یی پیدا و او را در سود فیلم سهیم کردیم و اکران «فصل فراموشی فریبا» از کشور کویت شروع شد و این برای نخستین بار بود که یک فیلم ایرانی در کویت اکران عمومی می‌شد از همین‌رو پس از اینکه همان پخش‌کننده با فروش خوب این فیلم مواجه شد، اکران این فیلم در اردن و دیگر کشورهای عرب زبان را نیز برعهده گرفت. البته برای من فقط اکران «فصل فراموشی فریبا» مدنظر نبود بلکه اعتقاد دارم اگر فیلم‌های ایرانی بتوانند در کشورهای مختلف اکران عمومی شوند، با مردم عام سخن بگویند و ارتباط حسی برقرار کنند، این موضوع می‌تواند برای امنیت ملی ما هم مفید و موثر باشد.

 

ارسال نظر