رسانه‌ها زیر هجوم اخبار جعلی

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۵۱
رسانه‌ها زیر هجوم اخبار جعلی

گروه گوناگون  ماه‌هاست که ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2016 توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. گفته شده که یکی از اتهام‌های این کشور، انتشار اطلاعات غلط از طریق رسانه‌های اجتماعی است. هرچند که نتایج تحقیقات در مورد اینکه آیا دولت روسیه برای تغییر نتایج انتخابات با کمپین تبلیغاتی ترامپ ارتباط داشته، هنوز منتشر نشده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال میلادی گذشته بسیاری از کشورها مورد هجوم اخبار و اطلاعات جعلی قرار گرفته‌اند. طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده، انتشار اطلاعات غلط و دستکاری اخبار آنلاین در انتخابات و مسائل داخلی حداقل 18کشور نقش مهمی ایفا کرده است.

از آنجا که رسانه‌های اجتماعی مانع اصلی دریافت خبر برای مردم در سراسر کشورها به‌شمار می‌روند، تلاش‌ها برای دستکاری اطلاعات در این شبکه‌ها در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی یافته است.

در این گزارش، 65 کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند. آمار نشان می‌دهد که راه‌های بسیاری وجود دارد که به دولت‌ها یا سایر عوامل سیاسی از طریق انتشار نظرات و اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی آسیب وارد شود. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در میان کشورهای مورد بررسی در 33 کشور، اخبار و اطلاعاتی که در رسانه‌های دولت منتشر می‌شود، نادرست بوده و در بسیاری اوقات دستکاری شده است. این موضوع مهم‌ترین دغدغه دولت‌هاست؛ چرا که آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. در این میان رسانه‌های متعددی نیز وجود دارند که در برهه‌های زمانی خاصی بنا به شرایط ایجاد شده به طرفداری از دولت می‌پردازند. پس از رسانه‌های رسمی دولت، این رسانه‌ها بیشترین آمار انتشار اخبار جعلی را در میان کشورهای مورد بررسی به خود اختصاص داده‌اند. طبق گزارش منتشر شده، در میان 65کشور، 30کشور اعلام کرده‌اند که اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های حامی دولت، دستکاری شده و غیرقابل اعتماد است. در ادامه این گزارش از افزایش روبات‌های خودکار در سراسر جهان نیز صحبت شده است. این روبات‌ها قابلیت انتشار اخبار جعلی را در فضای مجازی دارند. طبق آمار منتشر شده در میان کشورهای مورد بررسی در 20 کشور این روبات‌ها توانسته‌اند مشکلات و چالش‌های بسیاری را ایجاد کنند.

رسانه‌های بسیاری نیز وجود دارند که تنها در ایام انتخابات‌ شروع به فعالیت کرده و از حزب یا فرد خاصی حمایت می‌کنند. این رسانه‌ها، گاهی با انتشار اخبار جعلی و اطلاعات دستکاری شده می‌توانند روند انتخابات را به تحریف ببرند. طبق آخرین گزارش منتشر شده در میان کشورهای مورد بررسی حدود 16کشور در کمتر از یک‌سال گذشته، مورد هجوم اخبار جعلی این رسانه‌ها قرار گرفته‌اند.

در این میان مسدودی و ربودن حساب‌های کاربران نیز از انواع آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود. در این حالت به راحتی می‌توان اخبار و گزارش‌های جعلی و نادرستی به گروه یا فردی خاص نسبت داد. بر اساس این گزارش حدود 10کشور در سال گذشته مورد هجوم هکرها قرار گرفته و حساب‌های کاربری افراد ربوده شده است.

همان‌طور که گفته شد، در سال‌های اخیر اخبار جعلی و شایعات با سرعت زیاد در فضای مجازی منتشر و به اشتراک گذاشته می‌شوند و افکار عمومی را فریب می‌دهند. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که حجم بسیار زیادی از اخبار جعلی و دروغین در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک منتشر می‌شود. به گفته بسیاری از رسانه‌ها، هیلاری کلینتون نامزد شکست‌خورده‌ انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بر این باور است که دلیل اصلی شکستش در انتخابات این کشور انتشار وسیع اخبار جعلی و شایعات علیه او بوده است. با توجه به اهمیت این موضوع دولت‌های بسیاری در تلاش هستند تا برنامه‌هایی برای شناسایی اخبارهای جعلی در فضای مجازی ارائه دهند.

 

ارسال نظر